lördag 5 januari 2008

För ett grönt 2008

Matälskaren på taffel.se uppmanar till att avge ett grönt nyårslöfte. Och det låter ju inte helt dumt tycker jag så jag hakar på.

Mitt gröna nyårslöfte tar sitt avstamp i ett inlägg jag gjorde på bloggen i november där jag ifrågasätter allt predikande om konsumentmakt och uppmanade till att se producenternas ansvar.

Mitt nya nyårslöfte: Bli en gnällspik. Hör av dig till producenter som du känner tveksamheter kring och fråga hur de ser på sitt miljöansvar som producenter. Och man behöver inte bara fråga bad guys som unilever (som inte lär svara), utan även markatta eller biofoods. Själv funderar jag på att börja året med att fråga Marabou varför deras choklad inte är rättvisemärkt och maila Findus om varför de säljer torsk. Som en parentes i nyårslöftet kan jag väl tillägga att alla frågor och allt ifrågasättande ska ske civiliserat. Målet är inte att hamna i polemik, målet är att själv få ökad förståelse och få upp en diskussion kring producenternas ansvar för miljön.

Jag tjuvstartade förra året och mailade Saltå kvarn för att fråga varför de förpackade sina konserver i plåtburkar och mailade Arla och frågade varför de inte bara säljer ekologisk mjölk och varför det inte finns fler ekologiska alternativ i deras sortiment. Båda dessa mail blev besvarade och jag har fått mer kött på benen i mitt förhållande till ekologiska varor. Saltå kvarn vill övergå till tetror, men maskinerna som tillverkar dem är för dyra i dagsläget. Arla menar att de till stor del anpassar utbudet efter efterfrågan (men hur kan man känna till efterfrågan på till exempel ekologisk mellangrädde där det aldrig funnits en sådan produkt?) och att det är dyrt att lägga om sitt jordbruk till ekologiskt, men att de jobbar på att få fler bönder att göra det.

8 kommentarer:

Ninna sa...

Superbra. Det här borde vi alla göra mycket mer.

Hanseric sa...

Frågade du Arla även varför ekologisk creme fraich inte fick ny design 2004 som alla andra produkter. Det är den enda produkten i Arlas sortiment som inte är omgjord!!

Arla är så rumpan före i framtiden. Det är väl bara att gå ut till medlemmarna och säga: Ställ om för fan så har ni minst en 50-öring till för skvalpet!

Och varför finns inget ekologiskt osaltat smör. Alla proffs använder osaltat. Alla proffs vill ha ekologiskt. Arla suger.

Anonym sa...

mellangrädde ?
häll själv en slat mjölk i grädden så är det klart.
billigare. och miljövänligare.

Kristoffer Lindh sa...

Idépappan: Nej, det frågade jag inte. Jag har märkt att om man ställer flera frågor svarar de bara på de som är bekvämast att svara på och skiter i resten. Kanske du kan fråga dem? Och visst är det märkligt med smöret? Det är vanligt att man får välja om man vill ha ekologiskt eller gott. Det är sällan det goda också är ekologiskt.

Anonym: Tack för tipset, men jag använder inte själv mellangrädde, poängen jag ville få fram var att det är konstigt att de har en uppfattning om efterfrågan på produkter som inte ens finns.

Hans Persson sa...

Publicera gärna brev och svar!

Anonym sa...

Arla menar förstås att det inte är tillräckligt många som har gjort som du, alltså hört av sig och meddelat sin önskan! det är därför vi alla ska göra det. Vi börjar i dag! Undrar om det finns ekologiska låglaktosprodukter? tror inte det. Har fått reda på i veckan att jag är laktosintolerant och har inet hunnit kolla utbudet än.

Kristoffer Lindh sa...

Är man allergiker eller intollerant är det säkert jättesvårt att vara ekologisk.

Hans: Det ska jag. Har inte fått arslet ur vagnen än.

Anonym sa...

Är man privilegierad nog att bo i Malmö kan man hitta osaltat ekologiskt smör på Morot&Annat vid Drottningtorget. Det är danskt med tysk text, av någon anledning.