torsdag 28 augusti 2008

Carro skrev ett blogginlägg om den här artikeln av Jessica Zandén och Cecilia Gyllenhammar och jag kan inte låta blir att också lägga mig i. I sitt försök att vara fräcka och vågade skriver de om hur män måste få vara MÄN och kvinnor måste få vara KVINNOR. De menar att vi genom att förtrycka våra biologiska mekanismer blir osexiga och meningslösa. Det här är på intet sätt en ny och fräck idé. Den är unken och har varit förshärskande i årtusenden. De klumpar ihop män som kollektiv och kvinnor som kollektiv, och gör sina egna erfarenheter och känslor till norm för hur alla kvinnor känner. Jag blir riktigt förbannad, för de säger inte att man ska få vara män, de säger att män SKA vara män. De lägger en plikt på folk att släppa sin individualitet och agera på sitt kön. Det är bara unket, pinsamt och reaktionärt, det är inte ett dugg nytänkande eller fräckt.

När folk påstår sig hävda min rätt att få dricka öl och se på fotboll medan Anneli städar och tar hand om framtida barn så hävdar de inte min rätt att få vara mig själv, de vill tvinga mig att släppa min identitet för att ingå i ett kollektiv jag aldrig bett om att vara del av.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vågar inte ens läsa artikeln. Den verkar för jobbig.
Hursomelst så måste man ha rätt att få vara den man är. Öldrickande kvinna eller broderande man spelar ingen roll. Ingen ska lägga sin näsa i blöt.

Anonym sa...

Herregud, det måste vara ett skämt?

Maria ♥ sa...

HAHAAA, påstår de att manliga och kvinnliga attribut är biologiskt ärvda istället för att vara socialt konstruerade? Dagens skämt.
Om jag dessutom hade bejakat mitt "norénska jag" skulle jag suttit inspärrad i ett madrasserat rum vid det här laget.