söndag 31 augusti 2008

Elfenbenshackspetten

Fåglar är kanske det vackraste som finns i naturen. Jag skulle kunna ha en modeblogg som bara är fylld med vackra fåglar. Ugglor, kungsfiskare och sothönor är mycket bättre modeförebilder än Hollywoods röda mattor eller Blondinbella. Särskilt hackspettar är en stilförebild jag inte tycker får den uppskattning den förtjänar. De kan vara svartvita, gröna eller ha röd plym. Men alla är outtalbart eleganta. När jag får syn på en hackspett kan jag vara lycklig en hel dag bara på grund av det. Hackspetten på bilden är en elfenbenshackspett. Eller Lord god bird som den även kallats. Man klassade den som utdöd 1944. Men 2005 påträffades den åter av ornitologer. Nu ligger en belöning på 10 000 dollar ute för den som kan hitta den. Jag håller tummarna för att de lever och har hälsan. Sufjan Stevens har gjort en sång om den, jag har publicerat den tidigare, men det kan väl inte göra något om jag gör det igen, den är så himla bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den låten är den mest spelade i min iTunes. :) I love it! Och ja... den är helt underbart vacker. Så nu ska jag lyssna lite på den igen.

Kristoffer Lindh sa...

Ja, den är fantastisk. Jag håller tummarna att det kommer någon ny skiva snart!