onsdag 20 augusti 2008

Folkia, ett matteexempel

Folkia skryter med att bara ta ut en ränta på 375 kronor när man lånar 3000 kronor i en månad. 375 kronor låter ju inte som jättemycket pengar. Men vad händer om man omvandlar räntan till procent? Man multiplicerar då månadsavgiften med tolv och ser hur många procent den summan är av det lånade beloppet. 375 gånger 12 är 4500 kronor, 4500 är 150 procent av 3000.

Hur många här tycker att 150% ränta låter rimligt? Jag skulle nog tippa på att ingen tycker det. Det är nämligen hutlöst högt, särskilt för ett lån man måste amortera av på en ynka månad. Nu kan ni räkna ut hur många procent ränta det är på deras lån på 1000 kronor, där är räntan 250 kronor.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, och visste du också att det finns en sjukdom som heter AIDS, och att alla avgaser från bilar och industrier lägger sig som en kappa kring jorden och håller inne solstrålarna så att det blir varmare på jorden.
Och visste du att folk dör av svält i delar av Afrika?

/Jag hade ingen aning

Kristoffer Lindh sa...

Vad har det med någonting i mitt inlägg att göra? Eller ville du bara informera mig om detta helt off topic? Tack i så fall, men jag visste redan det kära anonyma läsare.

Anonym sa...

Anonym:

Grattis till den fånigaste kommentaren idag!

Anonym sa...

Det jag ville förmedla var att det här knappast kan ha varit nyheter för någon. Dom senaste åren har media praktiskt taget övergött oss med "nyheter" om snabblånbankernas chockräntor. Därför förstod jag inte alls relevansen i ditt inlägg.
Men det kan ju kanske vara härligt att bara skriva ibland också.

/Errol

Kristoffer Lindh sa...

Jag ville förmedla hur företag kör med väldigt fula metoder för att loka kunder. Och i och med att de verkar fungera kan man anta att det visst är nyheter för folk. Om du ville peka på irrelevansen i mitt inlägg tycker jag att du gjorde det på ett väldigt larvigt och förnumstigt sätt.

Anonym sa...

Om den dumma pöbeln går på sånt här får dom väl skylla sig själva. Jag är trött på allt daltande med den dumma pöbeln. Ner med den!

/Anders W

Kristoffer Lindh sa...

Oj, hårda ord där. Det vore verkligen tragiskt om den "dumma pöbeln" lämnades åt sitt öde om jag får säga min mening. Jag tror att vi alla mer eller mindre tillhör den. Tror man om sig att kunna stå över reklammakarnas knep tror man nog lite för högt om sig själv.

Anonym sa...

Men jag menar ärligt talat. Någon jävla måtta får det vara på plattitydbloggarna i det här jävla PK-landet.

/Rolf Egenharth, Partille

Kristoffer Lindh sa...

Och vad är det med alla förnumstiga praktarslen som känner ett behov att knäppa folk på näsan? Skärp dig och väx upp.

Anonym sa...

Errol, Anders, Rolf och allt vad ni heter: Det här är faktiskt en ganska speciell och intressant fråga.

Marknaden för finanstjänster är som bekant strängt reglerad vad gäller marknadsföring, aktörernas vandel, villkor och räntesatser m.m. Ett undantag finns emellertid: Kontantlån på högst 3000 kr omfattas inte av regleringen.

Men än sen, låt bli att låna då! Så enkelt är det inte, har det visat sig. De här tjänsterna är mycket efterfrågade, inte bara av "aningslösa ungdomar" utan även av människor med knappa resurser. De är fullt medvetna om att deras resurser blir ännu knappare i längden till följd av den höga lånekostnaden men de ser inget annat alternativ. Veckan före lön är det flest som lånar.

Själv anser jag att detta är ett stort problem, både att så många uppenbarligen lever på marginalen och att de här företagen lever på en lucka i den s.k. ockerlagen.

Anonym sa...

Heftig hemsida! Lycka till med din stil!

Folkia - et matteexempel!

Jag var i behov av en snygg vinterjacja, och visste presis vilken jag ville ha.

Som tur var upptäckte jag av en händelse att "min jacka" hade hamnat på rea. Jag kunde inte vänta in lönen som kom först nästa vecka - någon kunde ju hinna sno "min jacka! Jag tog i stället ett Mikrolån hos Folkia. Det kostade mig 375 kr, medan jag sparade 800 kr på att kunna slå till där och då!

Altså tjänade jag 425 kr :)

Varför räknar du prosent på räntor som inte äns finns? Folkia tog inga räntor, bare et pris, som jag kunde betala.

Jag var mycket nöjd och glad, och tyckte det var värdt det, jag hade pengarna på kontot inom en kvart!

Kristoffer Lindh sa...

Det kan absolut finnas ett värde i möjlgheten att ta smålån, men för många finns det också en fara med det. Jag räknar om i procent för att illustrera att 375 kronor är en ganska saftig avgift, skulle man låna 3000 kronor av en bank kanske motsvarande avgift skulle ligga på 50 kronor per månad.