fredag 22 augusti 2008

Högstadieklassen på Skansen

Jag och Anneli var på Skansen i går, väldigt trevlig utflykt med inslag av allt från lappugglor till klappandet av ormar. Men också med inslag av skolklasser.

Nu tänker ni kanske att jag är gnällig på skrikande skitungar som försöker skrämma djuren och så, men jag tycker att det är en jättebra idé att ta med sig skolbarn dit. Mitt problem är lärarna.

Lärare visar ofta upp hur jävla dåliga de kan vara när de är på skansen eller andra utflykter, särskilt om de har äldre barn. Den här läraren kändes som ett typexempel på den lärare jag hoppas bli en antites till.

Han var upprörd redan innan de kommit fram, han samlade irriterat ungarna och skrek till dem vad de skulle göra. Eleverna delades in i grupper och fick varsitt häfte med en karta och frågor av typen "Hur många fjällugglor finns på Skansen?" som de skulle fylla i. Just sådan här frågeformulär är populära bland lärare eftersom de garanterar att eleverna får det jobbigt på sitt besök i stället för att de går runt och uppskattar det, gud förbjude. Sen är det ju bra för eleverna att veta hur många fjällugglor det för tillfället finns på Skansen. Hur skulle det se ut om man åker till Skansen med en klass för att ha trevligt eller uppleva och förkovra sig i den miljö som finns där. Vi kan ju inte låta eleverna fascineras över gamla byggnader och vår spännande fauna.

Jag råkade stå i närheten av läraren när jag och Anneli köpte mat. Han var synbart upprörd eftersom eleverna inte verkade ta uppgiften på allvar, jag ville väldigt gärna gå fram till honom och säga att det tvärtom vore oroväckande om de tar en uppgift på allvar vars enda syfte är att göra deras besök på skansen jobbigt och tråkigt. Men jag hade inte riktigt mod till det. Sen kom det två tjejer från klassen och ville köpa läsk från ståndet där vi handlat mat. Då röt han verkligen till den här läraren. "Vad fan tror ni att ni gör? Skynda er och fyll i!" Varpå han själv ställde sig i kön för att köpa kaffe. När det plötsligt började regna bestämde han sig för att i stället försöka hitta någonstans att dricka kaffe inomhus. Jag räknar kallt med att han inte skulle tolerera att hans elever skulle följa hans exempel.

En stilla undran: När undervisningen i svenska skolor ser ut på det här viset, hur hade folkpartiet tänkt att betyg och hårdare tag skulle kunna bättra situationen? Jag tror bestämt att jag ska fråga dem.

9 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Lead by example???
Har du en aning om hur ovanligt det är att lärare kommer i tid till lektionerna?? Kan reta ihjäl mig på sånt.

Kristoffer Lindh sa...

Många lärare skulle nog bli väldigt upprörda om du föreslog för dem att de skulle leva som de lärde innanför skolans murar.

Anonym sa...

Vi fick jämt höra att skolan var vår arbetsplats. En dag i högstadiet upptäckte vi att lärarna hade ett rökrum och vi frågade varför de fick röka på skolan men inte vi. De svarade då med att skolan var deras arbetsplats...

Hursomhelst. Jag håller med FP i stort. Alltså, att man ska höja kvalitén på skolan. Jag tycker även att man kan ha ordningsbetyg etc, MEN, de har missat en jättegrej, nämligen att man först måste höja kvalitén på lärarna. Jag vill inte generalisera, men lärare i stort har jättedålig respekt för elever och barn. Jag själv har lidit väldigt mycket genom min skolgång. Jag har blivit psykiskt misshandlad av lärare genom hela skolgången och fysiskt misshandlad två gånger av lärare. Detta p.g.a att jag hade en egen vilja och att jag var lite för smart på den tiden. Jag har inte gått i skolan på 11 år (jag är 30 nu) så jag kan inte veta hur det är nuförtiden, men att ge de där svinen som jag hade till lärare mer makt över elever vore asdumt.

I och med att undervisning är så viktigt så ser jag gärna att det finns en standardiserad undervisning med hårdare regler för hur och vad lärare får lära ut. Tyvärr förlorar man duktiga lärares härliga "fristil" om man gör så.
Jag tror att mina föräldrars skola var tråkigare men bättre.. och visst, då fick lärarna slå eleverna på fingrarna vilket är oacceptabelt tycker jag, men vafasen, jag blev ju slagen i "dagens skola".

Ärligt talat vet jag inte hur man ska göra med skolan... men ändå.

Kristoffer Lindh sa...

Jag tycker att folkpartiet kommer med dubbla budskap när de säger att lärare ska bli bättre på att följa forskningen samtidigt som de inför hårdare regler för betyg, något som forskarna är emot. Forskning visar tydligt att betygen förvisso är en morot för de som redan är duktig, men att de försämrar resultaten för de som inte är duktiga. Jag tycker att folkpartiets politik premierar flit och lydighet, någonting som samhället värderade högt av sina medborgare i början av nittiotalet, men som nu är passé. Jag vill ha en skola som premierar kreativitet och intelligens, alltså det som samhället senare vill ha av sina vuxna medborgare. Men då kan man inte föra en politik som begränsar lärarnas möjligheter att bedriva en sådan undervisning.

Åtgärderna är i grunden ganska enkla: Skolpolitiken ska börja nedrusta sig själv och låta forskarna få ett större inflytande över skolan. Visst kan politikerna få bestämma vissa saker, men inte innehållet i och genomförandet av undevisningen. Sen vill jag återinföra antagningsprov på lärarhögskolan. Lärarutbildningen har för låg status, en av orsakerna tror jag är för att alla kommer in på lärarhögskolan, och det är inte alla av dessa som har kompetens att bli lärare. Lärarhögskolan MÅSTE bli bättre på att sålla bort dem som inte är lämpliga som lärare, även om det innebär att över hälften av eleverna ryker, i det långa loppet är det det enda som håller. Sen till slut: Lönen. Vi är det land i Europa där lärarna har sämst lön jämfört med övriga befolkningen, i Finland till exempel har de i snitt, tror jag, 9000 mer i månaden än här. Lönen är den slutgiltiga statusmarkören för ett yrke. Säger man sig måna om skolan utan att höja lärarlönerna ordentligt så ljuger man.

Knit-Marie sa...

Har jag berättat att yngste sonens sambo, som läser till lärare ("tidigare år")måste VÄLJA TILL läs- och skrivinlärning - det ingår inte i utbildningen för en lärare som, i stort sett, ska ägna all sin tid åt att få barnen läsande och skrivande?
Ursäkta om jag har tjatat om det tidigare, men det du säger om skolpolitiken och forskarna, verkar i hög grad gälla även lärarutbildningen....och lärarutbildare och forskare är ofta en och samma person eller sitter i samma fikarum! Världen är galen!!

Kristoffer Lindh sa...

Man är tvungen att välja matte också. Jag går en kurs nu som innefattar både matte och svenska, men med tonvikt på matte. Det är svårt att välja vilka kurser man ska gå eftersom man, hur man än gör, inte får den kompetens man känner att man behöver. Sen finns det lärarstudenter som säger att de avskyr svenska eller matte. Jag undrar då i mitt stilla sinne: Varför går du då här? Det är en lärares jobb att älska svenska och matte. Eller snarare att älska allt som barnen ska lära sig. Det går inte att lära sig någonting om man inte själv brinner för det som ska läras ut.

Anonym sa...

ler skrämmande nog så otäckt igenkännande. det är egentligen sorgligt men det är ju så det ofta är. jag vikarierade som lärare i två år och jag gick ofta undrande hem och undrade hur lärarna skulle klara sig till pensionen.. så irriterade och upprörda de var efter 10-20 år på samma arbetsplats. fast det är väl inte så konstigt då det är livsfarligt att ändra rutiner och råka gå ifrån läroplanen anno... 1969... då de själva gick i skolan. de suckar ju bara när det kommer någon frisk fläkt som möjligen i denna samling känns en aning överambitiös... måtte det bli en förändring tills mina kommande barn ska gå i skolan... kom av en slump in på din sida.. sökte efter Vikingstövlar.. världen är underlig emellanåt. Må så gott!

Kristoffer Lindh sa...

Jag har inte själv läst dem, men det ska finnas etnologiska studier som visar att det som särskiljer lärare som yrkesgrupp är dess extrema konservatism.

Se bara på matematikundervisningen: Över 70% av lärarna kräver att det är tyst på matematiklektionerna och allt prat betraktas som fusk (hur man nu kan fuska när man inte har prov, vilket är ett annat ämne jag har många åsikter om). Denna syn dominerar svenska skolor trots att det finns massiva studier som visar att elever lär sig väldigt mycket mer om de får prata under mattelektionerna. Det är tragiskt tycker jag. Om FP får igenom sin idé om lärarlegitimation hoppas jag att möjligheten att ta ifrån dåliga lärare sin finns.

Anonym sa...

Jag är en sån jävla loser. När jag var elev tyckte jag sånt där var jätteroligt, för jag älskade att vara duktig och hitta svaren på alla frågor. Snabbt och korrekt.

Men om vi bortser från min egen del i det hela så kan jag säga att min mamma är lärare på just högstadiet och ofta är handledare för lärarstudenter. Det hon ser som det största problemet om man bortser från att lärarutbildningen har svårt att fånga upp olämpliga lärare tidigt, är just att eleverna aldrig kommer i tid. Om lektionerna börjar 08 kommer lärarstudenterna oftast prick 08 till skolan. Då ska de klä av sig ytterkläderna, gå till arbetsrummet och hämta saker, kanske hinna gå igenom vad som ska göras eftersom de inte alltid stannar kvar efter skoldagens slut och förbereder med papper eller vad som kan behövas. Det betyder att de kommer till klassrummet så där 08.20 och då har mamma fått ta över lektionen eftersom de inte kommit. Sen kan de gå iväg under lektionen för att ringa samtal, de kan ha på mobilerna i klassrummet etc. Det verkar helt sjukt.