onsdag 27 augusti 2008

Jan Björklund har ju gjort bort sig så totalt.

Har ni lyssnat på programmet Kris i skolan? i Sveriges Radio? Det är så härligt att höra hur Jan Björklund blåljugit om situationen i den svenska skolan och hur han så totalt gör bort sig. Men samtidigt är det skrämmande att höra hur vi har en skolminister som inte dra sig för att ljuga för att driva igenom sin politik. Det borde säga sig självt att om man har en bra skolpolitik så behöver man inte ljuga för att bedyra dess riktighet. Jag håller tummarna för att folk får upp ögonen nu för hans reaktionära och forskningsfientliga skolpolitik. Jag hoppas detta för sverige elevers skull. Det finns så massiv forskning som så tydligt visar hur destruktiv hans politik är för svenska elever. Jan Björklund är kanske sveriges farligaste man. Hoppas man får stopp på honom nu.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hörde det programet och resultatet var vad jag troddde.

Det är iof stökigt i den svenska skolan men eleverna presterar inte alls dåligt, det presterar långt över snittet i Svenska och Matte (lite sämre i problemlösning).

Det är en sak att Sveriges skola inte är den absolut bästa, men det är verkligen ingen kris så som Jan Björklund beskriver det.

Kristoffer Lindh sa...

Ska man titta på forskningen, något som Jan Björklund vill kräva av lärarna att göra, så ger den inget stöd för att Jan Björklunds politik leder till mer ordning i klassrummen. Jan Björklund har väldigt lite stöd bland lärare för sina skolreformer, det är märkligt att oppositionen inte tagit vara på det.

Knit-Marie sa...

Björklund har säkert folk som scannar nätet och dokumenterar vad som skrivs om honom. Därför listar jag härmed ett urval av hjärn-,språk-, läs- och skrivforskare som JB med fördel kan bekanta sig med:
Ingvar Lundberg, Jörgen Frost, Stefan Samuelson, Martin Ingvar, Christer Jacobsson, Mats Myrberg, Barbro Bruce, Bente Hagtvet och Karin Taube.
Jag slår vad om att han skulle få lära sig något nytt!

Kristoffer Lindh sa...

Bra idé: Här kommer några namn på forskare som visar hur betyg påverkar barns inlärning negativt: Per Acke Orstadius, Håkan Andersson, Ference Marton och Steinar Kvale

Hans Wennberg sa...

Hr Björklund är en otäck man med mycket konservativa åsikter. Kadaverdisciplin och härska genom att söndra verkar vara hans grej. Visst ja! Han har ju varit officer! Där har vi det! Militärskola är vad han vill ha. Uppställning och givakt!

Kristoffer Lindh sa...

Ja, det är märkligt hur han har lyckats dupera allmänheten som han har. Jag lovar att göra mitt yttersta i min lärargärning att motverka det han står för.