tisdag 12 augusti 2008

Smörsopp


I dag tog jag en cykeltur för bad, fika och fotografering. Problemet var bara att kamerabatteriet var slut, pinsamt pinsamt. Hur som helst så cyklade jag till ett fik som ligger i en gammal lada för att fika, men det var inte "msiga lantfik"-stämningen som jag väntat mig, utan "papptallrikar med tinade köpebullar"-stämning. Men det var mysigt att sitta vid en hästhage och dricka hallonsoda. På väg hem såg jag att det växte ganska mycket stenbär i diket så jag stannade och tog en lov genom skogen för att plocka. Men förutom stenbär hittade jag en hel drös med fina smörsoppar. Mumma, jag älskar soppar. Det blev bra mycket mindre när de var rensade och stekta, men gott var det. Men mest spännande av allt: Jag hittade ett graviditetstest där i skogen, det visade negativt, jag undrar om tjejen blev glad eller ledsen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Smörsopp.
En av de mest maskangripna matsvamparna.
Att få en tredjedel kvar efter rensning är bra utbyte.
Gratulerar

Kristoffer Lindh sa...

Ja, de var knappt angripna alls. Det känns som att de växt upp ganska snabbt så maskarna inte hunnit mumsa på dem än. Det är en riktigt fin svamp i smaken tycker jag.