torsdag 2 oktober 2008

Mina hattprojekt.

Jag har just nu två hattar på gång. En är åt mig och en är åt Anneli. Min hatt kommer att likna min gråa i och med att det är samma brättesstock, men kullen och färgen är annorlunda och det kan hända att jag väljer en annan dekoration på hatten. Så här ser kulle ut i alla fall:

Hatten till Anneli blir en konjaksfärgad clochehistoria. Hattämnet är lite velourartat och luddigt på en sidan, det ska bli spännande att se hur det blir. Jag har valt ut en brättesstock, men den var upptagen just denna tisdag, så jag får ge mig till tåls en vecka till innan jag kan börja med brättet. Det ska bli superspännande. Det blev alltså inget av hattstocken jag spanade in förra tisdagen den här gången, men det går fler tåg.Här, längst till höger i bild med alla klämmor på sitter någon annans hattämne på brättesstocken jag tänkt använda. Det kommer att bli ett jättefint brätte
Pappa har kommit ganska långt med sin hatt, här friskar Kerstin upp hans minne av hur man går tillväga för att fästa rigelenband i brättet (de gör brättet stadigare för er som inte följde tillverkningen av min homburgshatt).


Och så fick jag syn på den här hatten, nästan helt utan brätte, men ändå väldigt tjusig, kanske blir det en sådan.

8 kommentarer:

fröken lila sa...

jag är lite avundsjuk att du har möjlighet med det, att göra egna hattar. jag skulle väldigt gärna vilja pröva pá det, men det enda som gár át det hállet här i regionen är en workshop pá en dag som kostar hur mycket som helst, och det utan materialet. sá jag undrar - hur mycket betalar du i material och annat för att fá tillverka en egen hatt?

Kristoffer Lindh sa...

Grundmaterialet för Annelis filthatt ligger på 275 kronor och för min hatt 350 (större brätte=dyrare) Sen tillkommer band och utsmyckning å sånt, och det beror ju lite på vad man vill ha.

Deliana sa...

Jag kan inte med ord beskriva hur avundsjuk jag är på dig som har möjligheten att göra egna hattar på det här viset! Där jag bor har jag inte nära till en så finurlig plats som hattéljen. Jag blir så inspirerad, kanske ska man börja leta på blocket och tradera efter hattstockar och investera i lite böcker om hattmakeri? Jag _älskar_ verkligen hattar, framförallt damhattar från första halvan av 1900-talet.

Kristoffer Lindh sa...

Jag inser att det är en ganska lyxig hobbby jag har. Du får ta en helgkurs i Stockholm någon gång och prova på tycker jag.

Lillgull sa...

Oh! Så underbart! Det vore som sagt en dröm att få lära sig hur man gör hattar av filt! Själv har jag bara fått till virkade hattar av pappersgarn som liknar stråhattar lite. kola det här inlägget på min förra blogg: http://www.modette.se/Modetter/Blogg/Blogginlagg/?blog=15528&entryid=81430

Det här är en kurs man kan gå i sthlm alltså? Jag måste få fråga vart och hur mycket detta går på, kanske kan vara den ultimata juklappen för mig.:)

Sedan måste jag fråga eftersom jag förra vintern läste på din blogg att du letade efter snygga dam-damasker, ifall ni någonsin hittade det...

Kristoffer Lindh sa...

Japp. I midsommarkransen på Hatteljén kan man gå kurs. Det kostar 1000 spänn för en grundkurs plus material. Räkna med 500 i material, så har du en bra buffert. Sen när man har gått kursen är man välkommen på öppet hus på tisdagar under terminerna för 100 kr per gång. Gå in på hatteljén på www.hatteljen.se och maila Kerstin att du vill gå så får du mail när det är kursdags.

Lillgull sa...

Oki! Tack, snälla!
Kanske verkar lite påflugen att kommentera utan att ha presenterat mig först men jag blev så uppspelt av hattmakeri inlägget.
Det var ju ett mycket överkomligt pris på hattkursen med tanke på vad hattarna kostar på t ex Emelie Ovesdotter.
Hur gick det med damaskerna förresten? Jag letar nämligen själv och har vid det här laget funderat på att tillverka själv...

Kristoffer Lindh sa...

Det känns inte alls påfluget. Det är jätteroligt att du blir peppad av mitt inlägg.

Jag köpte knäppkngor i stället för damasker, men jag har på köpet skaffat mig lite koll på damasker. Skomakeri Framåt där jag beställde mina kängor ska börja sälja handgjorda damasker snart, som någon kvinna i Stockholm tillverkar. De är galet snygga och för priset på 1500 kronor får man riktigt schyssta damasker.