tisdag 28 oktober 2008

Svaret från ICA

Så här svarade ICA på mitt gnällbrev. Jag funderar på om man ska bolla vidare frågan till livsmedelsverket eller liknande, vad tycker ni?

Hej!

Tack för att du har hört av dig till oss.
Den främsta anledningen till att grönsaker styckförpackas är för fräschören och hållbarheten. Plasten skyddar produkten från skador och motverkar uttorkning, vilket leder till en bättre produkt med längre hållbarhet och mindre svinn (frukt och
grönt som måste kasseras), vilket är en större förtjänst för miljön jämfört med förpackningsmaterialet. I vissa fall krävs det även för att kunna märka produkten enligt de livsmedelslagar som finns.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Miljöneutralt" var ett nytt ord för mig som jag hörde på radion när dom pratade om norsk lax som transporteras till Thailand för att rensas och filéas innan den säljs i Sverige. Det gick ut på att eftersom laxen handfiléas i Thailand får man ut mer av fisken än annars och därför blev det "miljöneturalt" trots den långa resan. Jag tolkar det som att det är lika illa för miljön...?

Vad detta har med Icas palsternackor att göra vet jag inte riktigt. :)
Men varför inte skicka frågan vidare, som du säger.

Anneli sa...

Jag tycker det låter som ett rimligt svar, som inte Livsmedelsverket borde kunna säga så mycket mer om.

Anonym sa...

Jag tycker detta svar helt verkar ligga inom den fundamentalt adekvata rimlighetens ultralut

Anonym sa...

För övrigt anser undertecknande att ni genom detta diktade klagomålets manifestation har agerat helt i linje med de normer och seder som följer ert epitet. Ni gjuter nytt liv i begreppet stofil och för detta saluterar jag eder.