tisdag 14 oktober 2008

Tisdagens hattmakeri

Det var härldigt att vara tillbaka i hatteljén i dag. Jag jobbade vidare med min och Annelis hatt, och jag måste säga att jag är ganska säker på att de blir riktigt snygga.


Så här ser kullen ut på Annelis hatt, formen syns inte så jättetydligt på den här bilden, men det blir bättre sen när brättet sitter på:Det jag jobbade med med var brättet på Annelis hatt. Så här ser det ut när det torkar, den turkosa skumplasten är för att klämmorna inte ska skära in i filten. De märken som blir är bara att ånga bort sen.

För att få en viss uppfattning av hur Annelis hatt kommer att se ut satte jag kullen på brättesstocken.
På min egen hatt jobbade jag med att göra kullens former lite tydligare. Jag bökade en del med brättet också, men det glömde jag ta bilder på. Jag är väldigt förtjust i färgen på min nya hatt. Trots att brättesstocken är den samma som för min gråa hatt har jag fått till en ordentligare stukning på den här hatten, dock inte så mycket att det blir fånigt. Kul att man kan få ut två så olika brätten från samma stock. Man kan manipulera ganska mycket med stukningen genom att spänna rigelenbanden oika hårt (rigelenband är plastband man syr fast i brätteskanten för att ge stadga för er som inte följt tillverkningen av min förra hatt).Pappa blev nästan kla med sin hatt. Han ser lite ut som en sydamerikansk plantageägare tycker jag, på ett snyggt sätt. Säger man att han ser ut som en cowboy (vilket han inte gör) blir han skitsur. Sen fluktade jag på lite hattstockar som jag kan komma att vilja använda i framtiden. Jag fastnade framför allt för två. Dels en riktigt tjusig pjäs som ska kombineras med håret uppsatt i knut.
Dels den här mustiga hatten som ser ut som en mums mums. Den kan nog bli grymt snygg, men svår att få någon att våga ha på sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

du borde verkligen göra "mums mums hatten"! skulle vara tufft.