söndag 14 december 2008

Vörtlimpa


I helgen bakade jag vörtlimpor hos mina svärföräldrar på Ornö. Det är nog det godaste jag vet, så jag tänkte dela med mig av vårt recept. Om jag ska rekomendera ett bak inför julen så är det varken pepparkakor, lussebullar eller klenäter, det är vört.

Detta behövs:

100g smör
1 flaska porter
1 flaska julmust
75 gram jäst
1dl mörk sirap
1dl honung
1,5 msk salt
5-6 pomeransskal
2 dl russin
1 tsk nejlikor
2 msk ingefära
1m25-1,5 kg rågsikt

Gör så här:
  • Koka pomeransskal och skär bort allt vitt. finhacka resten.
  • hacka russinen ganska grovt.
  • Stöt nejlikorna om de är hela.
  • smält smör och blanda i porter och must, värm till 37 grader.
  • smula jästen, tillsätt degspad
  • Häll ner kryddor, salt, sirap, honung och russin i spadet. Rör om tills honungen löst upp sig.
  • arbeta ihop alla ingredienser tills degen är smidig och blank
  • Jäs i en ungefär en timme.
  • Dela i 3 runda bullar och jäs i 20 minuter.
  • Grädda på 225 grader i 30-40 minuter.
Jag brukar äta vörtmackor med lagrad cheddar eller julskinka och grov senap. Men det lämpar sig, enligt utsago, väl även till dopp.

Annelis föräldrar har assistent, så här härlig såg degen ut när den var färdigkådad:

I brist på förkläde tog vi en bordduk, degen delar jag med en stekspade.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fy satan vad gott!
Vörtlimpa är det godaste jag vet med! Mycket smör på och ost! Och mycket russin i! Och sirap! Och must!

Anonym sa...

Receptet påminner om det jag brukar göra. Det är så gott, mm!

Och en sån där degblandare har jag med. :))