onsdag 27 maj 2009

Välkommen till Björklunds skola

I DN i morse kunde man läsa om Krusboda skola i Tyresö som anmält sig själva till arbetsmiljöverket eftersom deras arbetssituation blivit helt omöjlig.

Orsaken? Nationella prov i trean, betygsliknande omdömmen, nya mallar för åtgärdsprogram, kvalitetsredovisningar och rapporter, alla en del av Jan Björklunds recept för en bättre skola, hade slukat så mycket tid för lärarna att de inte hann med att utforma undervisningen. Om inte Jan Björklund anställer en personlig sekreterare till varje lärare kommer lärarna i hans drömskola knappt ha tid för undervisning.

Vem som helst borde kunna förstå att den tid Jan Björklund vill att vi ska lägga på utvärdering, bedömning och "kvalitetskontroll" kommer att stjäla tid från den pedagogiska verksamheten. Det blir väldigt ironiskt när tid tas från att utforma en bra undervisning för att läggas på att kontrollera kvaliteten på undervisningen. Särskilt då dessa kvalitetskontroller saknar validitet.

Det är vad läraren gör i klassrummet som spelar roll för elevernas lärande, inte individuella utvecklingsplaner, bedömningar, åtgärdsprogram och kvalitetssäkringar. För att få till en bra skola måste vi se till att ha en lärarkår som har kompetens nog att utforma denna undervisning och vi måste ha en lärarkår som har den tid att lägga som behövs på det pedagogiska arbetet. Nu väljer Jan Björklund och Aliansen att göra precis tvärtom. Hoppas de fattat vad de sysslar med innan skutan helt kantrat.

8 kommentarer:

Werkman sa...

Hej Kristoffer,

Flackar inte du bort lite väl mycket från ditt ursprungliga bloggtema: stil och kläder.

Jag har länge läst din blogg då jag delar intresse i detta, men på det senaste verkar du helt ha gått ifrån detta ursprungliga intresse för att istället gå ett personligt korståg mot både dagens och morgondagens skola.
Själv är jag inte så hemskt intresserad av skola och jag undrar mest om det är detta din blogg främst kommer att handla om i framtiden.
Personligen skulle jag hellre se mer hattar och tweed än för mycket mossig politik om skolfrågor.

Med tanke på hur många som intresserar sig för stil kontra hur många som intresserar sig för skolpolitik vill jag nog tro att majoriteten ligger på det första av alternativen så rent demokratiskt försvarbart borde du antingen omformulera din bloggbeskrivning eller tona ner bloggandet om Jan Björklund och hans skola.

Kristoffer Lindh sa...

Jag tycker att det måste få finnas utrymme för annat än kläder på en stilblogg, att det sedan blivit ganska mycket skolpolitik på sista tiden beror dels på mina studier som just nu kretsar kring just skolpolitik, dels på att jag känner en tillfällig svacka i klädintresset. Jag har dessutom upplevt att det finns en del läsare som uppskattar mina inlägg om skolan.

Sen vad gäller demokrati så får jag nog tyvärr meddela att jag är självutnämnd despot på denna sida och jag tänker göra vad jag känner för här på bloggen.

Så du får nog utstå en del mer skolpolitik på bloggen, jag tycker att det är ett viktigt ämne och jag kommer att använda mig av de medel som står mig till buds att påverka skolpolitiken i rätt riktning. Men därmed inte sagt att jag tänker ändra fokus helt på bloggen, det är som sagt troligtvis en tillfällig grej att det blivit så mycket fokus på denna fråga på sistone.

Jag vill till sist passa på att säga att jag gör ett korståg FÖR morgondagens skola, inte MOT den. Det är Janne som vill återinföra det gamla.

Unknown sa...

När det gäller stil och politik så är väl stil ett politiskt ställningstagade? Eller är kanske politik ett stilmässigt ställningstagande? Vem vet, själv gillar jag inläggen om skolpolitik även om gediget hantverk och hattar är en passion...

Jag känner även igen mig om att jag gärna hade haft en personlig assistent, det hade gjort att jag kunde fokusera på det som jag finner intressant nämligen att undervisa.

Varma hälsningar från en stilegen och skolpolitiskt intresserad lärare ;)

Sandra W. sa...

Jag tyckte i alla fall ditt inlägg om skolan var mycket klokt och väl värt att läsa!

Werkman sa...

Missförstå mig rätt, jag var en smula skämtsam i mitt förra inlägg. Det enda jag ville framföra var en personlig önskan om fler stilartiklar då det är dessa som intresserar mig. Varför bry sig om en morgondag som kanske aldrig kommer då nostalgisk stilromantik är så trevligt

Knit-Marie sa...

Jag håller, som vanligt, med dig om det mesta. Men av allt extraarbete som du räknar upp, så är nog åtgärdsprogrammet det som ägnas för lite tid. Arbetar man, som jag, med barn som behöver extra stöd, så ser man alltför ofta slarviga skrivbordsprodukter till åtgärdsprogram - om det över huvud taget finns något. Ofta delegeras skrivandet till specialläraren, som sätter ihop nåt som ser bra ut och skickar hem det till föräldrarna för underskrift. När det faktiskt är meningen att skola och föräldrar, med klassläraren som "spindeln i nätet" ska komma fram till verksamma åtgärder, hjälpmedel, bemötande,klassrumsanpassning m.m.

Wassen sa...

Trevligt att du har en kritisk inställning till "Alliansen".
Trevligt att du kan skriva om annat än kläder, hattar och stil.

Min klädstil är nog avsaknaden av stil ;-), som kan sammanfattas: bekvämast, billigast, ha samma så länge det håller ihop

Anders sa...

Ååååå Kristoffer!! Vart har du tagit vägen?? Har du rest iväg utan ett ord???