söndag 13 januari 2008

Hur man får en vanlig chokladkaka att bli lyxig i ett nafs

Det som behövs är:
En chokladkaka.
Fleur de sel (lyxigt fransk salt, finns i välsorterade delikatessbutiker, bland annat Cajsa Warg och NK), funkar nog med havssalt som man smular lite också.
En köksbrännare.

Det är bara att strö saltet över kakan så att det blir lagom utspritt, sen tar man gasolbrännaren och sveper över snabbt så att man ser att ytan blir glansig. Sen får det stelna igen i kylen. Det är verkligen mumma ska jag säga. Nästa gång jag ska laga mat till många och ska ha något litet till kaffet ska jag göra det här.

Fundering: Hur skulle det smaka med rosépeppar eller paradiskorn?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nej. jag röstar nej för rosépeppar. Huvva så hemskt.

Kristoffer Lindh sa...

Rosépeppar är ju jättegott. Och passar utmärkt till choklad. Men jag lovar att inte bjuda dig. Kanske rosmarin?

Anonym sa...

Jasmine är nog mer min grej. Eller nougat. Mmm nougat.
=)

Knit-Marie sa...

Assååå...här är man borta bara över ett par dar och så har du hunnit blogga massor. Måste se till att ta mig till ett internetcafé nästa gång jag lämnar hemdatorn.
Chilipeppar är jättegott i mörk choklad, så det så!

Kristoffer Lindh sa...

jasmine och chili ska jag testa. Grymt. Men om ni inte har gjort det redan så tycker jag verkligen ni ska prova salt.

Ung tant sa...

Jag kan intyga att mörk choklad med salt är grymt lyckat!

Kristoffer Lindh sa...

Testade med rosmarin i går. Oväntat gott. Hade ingen aning om att det skulle passa så bra.