fredag 11 januari 2008

Unga farbroderns karré

Nu när man är matnörd måste man ju ha ett recept här på sidan. Här kommer ett (bild saknas eftersom jag inte orkade ladda batteriet på kameran)

Nu har jag gjort typ den här fläskkarrén två gånger och den är grymt god. Den blir ganska mäktig och har båda gångerna resulterat i paltkoma.

Ingredienser.
C:a 1 kilo benfrifläskkarré i bit
1 flaska fransk äppelcider
12 torkade fikon
1 msk torkad malen ingefära
4 bitar stjärnanis
2 tsk malen kanel
salt efter behag
grädde – välj fetthalt efter samvete.
c:a 100 g halverade fikon dränkta i konjak
Smör till stekning
Paradiskorn eller peppar ur kvarn.

Tillagning.

1. Späcka karrén med fikonen (Nu senast späckade jag med pecanötter i stället, gott det med)

2. Stek karrén i tjockbottnad gryta så den får färg, salta lätt, det behövs mindre än man kan tro, salta hellre för lite än för mycket (Jag hade ett lyxproblem första gången jag gjorde rätten, det enda som fanns och tillgå var Fleur de sel, lite overkill kanske). Slå på cidern, lägg i fikonen och kryddorna och eventuellt överbliven konjak. Sätt en köttermometer i karrén. Koka under lock tills köttet är 85 grader

3. Ta upp köttet och lägg det på något lämpligt ställe där det kan läggas under lock. Plocka ut stjärnanisen ur spadet och passera resten av ingredienserna. Späd ut såsen med grädde tills det är lagom stark (Första gången gjorde jag inte det, det var som att ha en ren fond på köttet) jag tycker det blir bra med ungefär 50/50.

Servera köttet med ugnsstekt potatis eller bara vanligt kokt, eller vad du råkar känna dig pepp på. En sallad kan vara en bra idé så att du får något som bryter av mot det lite mastigare.

Inga kommentarer: