onsdag 13 februari 2008

Kaplin och stump


Hattmakeriet öppnar upp en hel värd av nörderier. Jag tänkte jag skulle ge någon slags introduktion till några av de saker vi sitter och pratar om på hattkursen.

Kaplin och stump är de råmaterial man brukar tillverka hattar av. Stump ser grovt ut som en clochehatt och kaplinen har ett brätte. Dessa ämnen kan ha olika kvalitet, och redan nu kan vi kursare känna skillnad på bra och dålig stump. Vad jag förstår tillverkas de genom att hackad ull skjuts ut med någon slags kanon på en roterande cylinder, det låter lite sci-fi men min källa är mycket pålitlig. Jag känner på mig att jag kommer att gräva ner mig alldeles i stump och kaplin. På miliner warehouse kan man hitta båda dessa och en massa andra material för hattilverkning. Det räcker med att kika lite på sidan för att inse att man kan förlora sig totalt i hatträsket.

Inga kommentarer: