lördag 12 april 2008

Ung Farbror tänker till om skräp.

Jag hör ofta folk säga, med inte så lite stolthet i rösten, att de är bra på att slänga saker. Gärna gör man sig lite lustig över folk som är sentimentala och vill spara på gamla grejer. Nej, ut med det gamla och in med det nya ska det vara. Jag har själv tyckt att det är eftersträvansvärt att vara en sådan som slänger allt man inte bheöver.

Men när jag höll på att slänga en massa skräp som inte ska med i flytten insåg jag: När man säger att man är bra på att slänga saker säger man också att man är bra på att samla på sig en massa skit. För mycket av det vi slänger är verkligen skit. Det var skit redan när det köptes. Det köptes utifrån ett kortsiktigt perspektiv och frågan är om man hade nytta av det ens när det införskaffades.

Nej, nu har jag bytt ideal: Jag ska vara en sån som inte slänger gamla grejjer. För jag ska vara en sån som inte köper på mig en massa blaj. Det ska inte finnas något att slänga. Jag kommer att skämmas lite när jag slänger alla rester från mitt gamla hem. Rester som uppgår säkert i tusentals kilon. Det är inte klokt, så kan inte någon som verkar för ett hållbart samhälle hålla på. Skam på mig, och skam på alla andra som gillar att slänga ut det gamla. Nu får vi ta och skärpa oss.

7 kommentarer:

Daniel Roos sa...

Det var länge sedan jag var här och hälsa på hoppas du mår bara fint ha det så bra mvh Daniel

Knit-Marie sa...

Precis så tänker jag inför den (långsiktigt) planerade flytten från 225m2 till lägenhet. Sanslöst mycket värdelöst fyller källarplanet.En del är sentimentalt värderade grejer från barnen - som ingen av dem kommer att vilja ha.
Men det finns också ögonblick då jag funderar i helt motsatt riktning. Som när Antikrundan visar en värdefull plasttermos som jag slängt för fem år sedan eller när jag själv saknar monetärt värdelösa saker från min barndom, saker som mamma, den stora Slängaren, kastat.

Anonym sa...

Visst finns det saker man vill slänga som bara står där. Inte gamla fina saker men,prydnadstjafs som man inte ens köpt själv hur kul är det?
Min syster ska ha loppis och samla till en resa, fiffigt tycker jag och hon ville gärna ha "saker" så här ska det bli en liten rensning!

Kristoffer Lindh sa...

Daniel: Tack för påhälsningen. Jag ska se till att höra av mig på din blogg också, jag är en frekvent läsare.

Knit-Marie: Ja, det är sannt. Det måste vara många som ser antikrundan och ojjar sig över allt värdefullt de slängt

Karin: Det är en väldigt bra idé faktiskt. Det är dock lite klurigare att hålla loppis i centrala stockholm tror jag. Men helt klart att tänka på.

Anonym sa...

Att vara bra på att slänga saker kan ju vara en bra sak - om det innebär att man är bra på att slänga saker rätt - dvs att kunna sortera sina sopor... Annars är det ju verkligen uselt att slänga en massa saker.
Välkommen till skaran av ekosmarta människor - köp mindre onödigt - släng mindre!

Anonym sa...

Bra bra. Har försökt med det ett par år nu, funkar rätt bra. Är jag osäker på om jag verkligen ska göra ett inköp lägger jag hellre undan och orkar jag göra mig mödan (oftast inte) att gå tillbaka så vet jag ju att det var nåt jag v e r k l i g e n ville ha...
Trevlig blogg förresten. Har kikat här ibland.

Kristoffer Lindh sa...

Jessica: Absolut. Där finns ju inga ursäkter egentligen. Det är bara att sortera.

Gunnarsonskan: Det är en bra grej att tänka på. Jag tror att konsumtion i sig är ett miljöproblem, vare sig den är kravmärkt eller ej. Kul att du gillar bloggen.