måndag 14 april 2008

Veckans smakduo: Pilgrimsmusslor och paradiskorn

Förra veckan bidde det ingen smakduo, men den här veckan kommer en. Pilgrimsmusslor är ju förbannat gott, och även om det kan kosta en del kan det helt klart vara värt att köpa några om man vill lyxa en fredagskväll. För någon vecka sedan stekte jag pilgrimsmusslor som jag kryddade med paradiskorn, denna gudagåva till krydda. Och det blev en himmelsk kombination. Paradiskornets parfymerade lavendeltoner och hetta gifte sig med pilgrimsmusslans söta skaldjurselegans helt fantastiskt. Denna smakduo kanske inte är användbar till allt för många olika anrättningar, men himmelsk är den likväl.

Så: Hurra för pilgrimsmusslor och paradiskorn!

6 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Hittills har jag trott att jag lär så länge jag har elever - nu förstår jag att jag kommer att lära så länge jag läser bloggar!

Anonym sa...

Hörru gullis kan inte du uppdat "-full av hälsa"?

Kristoffer Lindh sa...

Knit-marie: Ja bloggar lär dig mycket, som att man kan sticka moebiousband till exempel.

Carro: Kan jag väl.

Anonym sa...

Jag har en fråga till den unge farbrodern. Min lillebror har en hög hatt (han är 16 och önskade sig en hög hatt, så häftigt), men den är lite för liten i omkrets. Hatten har varit vår morfars fars och han hade tydligen ett lite mindre huvud. Du verkar ju ha lite koll på hattar, vet du något ställe i Stockholmstrakten som spänner ut hattar? Om det går att göra så?
Tack för en bra blogg!

Kristoffer Lindh sa...

Hej Jessicab. Huruvida den höga hatten går att spänna ut (eller stocka som det heter) eller inte kan jag inte garantera, höga hattar är ju gjorda i ganska hårda och ofta inte allt för spänstiga material. Men kolla med Hattbaren på Götgatan eller Hatteljén i midsommarkransen, de har båda en utstockningsapparat och kan nog det där med huruvida man kan stocka ut cylinderhattar eller inte bättre än jag. Om den är mycket för liten är jag nog rädd att det kommer bli pannkaka om man försöker sig på en utstockning.

Anonym sa...

Tack så mycket! Det är värt att kolla upp!