måndag 5 maj 2008

En Homburgshatt blir till. Fjärde Kapitlet: Kantband.

Så där ja. Nu är det mest detaljer kvar. Detaljer som dock kan vara ack så viktiga och hyfsat tidsödande. Det som först ska göras är att välja kantband. Om man inte har sytt på rigelenband på hatten kan man välja att inte ha något kantband, då säger man att kanten är rå. Det är snyggt det också, och kanske att föredra om man ska göra en clochehatt eller fedora. Men jag ska ha kantband. Jag valde att ha kanbandet i samma färg som bandet runt kullen, så jag kollade runt kullen på hatten vilken färg som skulle passa bäst.
Det blev en grå som går lite åt brun-grönt. Den sortens band jag använder här kallas ripsband. Ripsband är väldigt formbara och man kan få till det väldigt bra med dem. Eftersom bandet är för brett för att sy fast runt kanten som det är blev jag tvungen att klippa isär det.
Sen sicksackar man bandet längs den klippta sidan så det inte fransar upp sig, sedan sys bandet fast längs insidan av brätteskanten. Här kommer det petigaste av allt: Det gäller att sömmen ligger nära kanten, annars kan den synas under kantbandet när hatten är klar. Jag klantade mig lite grann och på några ställen kommer tyvärr maskinsömmen synas lite grann. Men det är inte så farligt, det är trots allt bara min tredje hatt.
Sedan är det handsömnad som gäller på utsidan. Man vill ha jämna och små stygn så att de syns så lite som möjligt. Det känns som att det ska ta väldigt lång tid, men så vips är man klar. På den här bilden syns det tydligare hur viktigt det är att maskinsömmen ligger nära kanten.
Nästa kapitel: Kulle och brätte blir ett.

2 kommentarer:

Cristina de Prada - milliner sa...

Funny to see someone else showing the process of making a Homburg.

Personally, any time I can avoid cutting the felt in two pieces, I avoid it. In the case of the homburg I put the crown upside down inside the brim block and then block the brim... call me lazy.

By the way, I want to be able to read the text!!!! Why don't you write in English?!! I do, take my example! ;-)

Kristoffer Lindh sa...

The brim block and the hat block didn't fit together. And I think that it is easier to adjust the height of the hat when you cut the felt, also you can make other small ajustments. Especialy when making hats for women, you can cut away a part of the front part of the hat to give a more open and welcoming feeling

I am not so comfortable writing in english, so I think you will have to live with it sadly.