torsdag 30 oktober 2008

Framskridandet av Annelis hatt

Jag hade tenta i tisdags och jag har unnat mig åt att spendera merparten av dagen och gårdagen åt att göra mest ingenting. Det enda jag egentligen pysslat med förutom att sortera innehållet i mina nyinköpta spel (vilket i och för sig är en andaktsfull aktivitet för en spelnörd som jag) är Annelis hatt. Jag har införskaffat ett brunt sammetsband som jag tänkt ha till hatten samt fixat till kanten på hattens högra sida.

När man har råkant på hatten, alltså att man inte syr på något kantband så kan man inte klippa av kanten, det blir ett tydligt snitt som inte ser snyggt ut. I stället syr man av kanten med symaskin. Man tar bort trådarna från symaskinen och sätter sygnlängden på 0,5 och kör på, sen är det bara att dra isär där man sytt. Det var första gången jag prövade så det var lite pirrigt, men fint blev det. Här nedan kan ni se en före- och efterbild på hatten, och så kan ni se kantbandet. Det är inte ditsatt ännu, jag hade tänkt hitta ett snyggt bältesspänne, gärna av plast i en varm grön färg. Vet någon var man fyndar sådant? Tacksam för tips. Jag har aldrig varit så förtjust i plastspännen tills jag började med hattar. Jag tycker att de passar väldigt bra på den här typen av hattar. Det blir snyggt och elegant utan att bli pråligt.

Inga kommentarer: