onsdag 22 oktober 2008

Min och Annelis hatt.

Jag hade med mig hattarna hem för att sy och fixa med under höstlovet så jag kunde ta lite bilder på dem. Annelis hatt kommer att bli skitfin, hon passar verkligen i clochehattar. Jag har gjort några veck på höger sida på fri hand, det ger lite extra liv åt hatten. Nu ska jag fixa till ojämnheterna, ta bort märken från klämmor och nålar och borsta upp velouren. Jag tänkte ha ett kanband i brun sammet.Min egen hatt känner jag mig också väldigt nöjd med. Brättet är lite mer stukat än min gråa hatt och kullen är lite minte markant. Jag funderar på att pryda den med några fasanfjädrar runtom bocken (rosetten).

8 kommentarer:

Rickard sa...

Så stiligt så!

Anonym sa...

Verkligen! Stiliga!

Lillgull sa...

Gud vad jag blir avis på clochéhatten! Jättevacker färg verkligen! Ett brunt 4 cm brett sammetsband skulle kanske vara vackert? Jag är nyfiken på den tredje hatten också såklart! Hattfreak som jag är...

Kristoffer Lindh sa...

Rickard och Reet: Tack så mycket.

Lillgull: Den tredje hatten görs på den mumsmumsliknande stocken jag visade i ett tidigare inlägg, med ett frihandsformat, lite bredare brätte. Jag funderar på om jag skulle sälja den när den är klar...

Historisk dräkt och hantverk sa...

Mycket tjusigt resultat, är själv inne i lite av en hattperiod nu sedan jag köpte hatt till min dräkt i somras. Intressant att se hur herrhattmodet förändrades 1850-1920, vore kul att ha en liten hattsamling som åskådliggör den utvecklingen

/Mikael

Anonym sa...

Ja, färgen på Annelis hatt är verkligen helt fantastisk!

Anonym sa...

Jag gillar verkligen Annelis hatt. Underbar färg!
Men är din hatt svart eller är den brun?

Kristoffer Lindh sa...

den är brun