onsdag 26 november 2008

Hur jag gör min hattblommor

Jag har gjort tygblommor till mina hattar och efter att ha sett att Deliana förklarat hur hon gör sina blommor tänkte jag visa hur jag gör mina.

Jag tillverkar blommorna av band, det kan egentligen vara vilket textilband som helst, i det här fallet är det ett ripsband, det kan vara på sin plats att säga att det går åt mer band än man kan tro. Börja med att lägga bandet vågrätt mot dig på bordet, om bandet har en avigsida så ska den vara uppåt.

Vik ner den vänstra änden på bandet 90° som på bilden nedan, låt den vinkelräta biten sticka ut någon dryg centimeter nedanför bandetVik sedan ner resten av bandet så att det bildas en spetsform som ser ut ungefär som ett tält.
Vik sedan den högra halvan av "tältet över den andra, då ska det se ut så här:
Vik sedan ner bandetså att du får en ny tältform.
Vik sedan över det senaste nedviket över det andra.
Efter det att man vikt ett tag kan det vara bra att sy ihop det man gjort så att det inte trasslar till sig, bitarna ska alla sys ihop i ena hörnet av "triangeln, den triangel som på bilden är längst ner till vänster.

Så här ser det ut efter sex vikningar. För varje kronblad man vill ha på blomman får man vika två gånger. Kronbladen vecklar ut sig när man plattar till blomman lite, det går att manipulera ganska mycket med formen när blomman väl är klar och man kan trä i pistiller eller andra dekorativa saker i blomman, kanske kommer en advancedkurs någon gång i framtiden.

2 kommentarer:

Deliana sa...

Mycket tjusigt.:) Jag har en till tutorial lite längre bak i min blogg förresten, om hur man gör klassiska satinbandsrosor:

http://missdeliana.blogspot.com/2008/09/tutorial-hur-man-gr-rosor-av-band.html

Kristoffer Lindh sa...

Jag ska kolla hur man gör satinrosor.