lördag 29 november 2008

Slånbärslikören och nötkakan.

I dag silade jag bort slånbären från spriten och tillsatt socker, givetvis kände vi oss tvungna att se hur det smakade. Så vi tog varsitt glas till en bit nötkaka jag just bakat. Smaken var fruktig men med ett tydligt inslag av bittermandel, väldigt trevligt helt enkelt. Nu ska vi se om och i så fall hur smaken utvecklas om man låter kalaset lagra några månader.Nötkakan förresten är ett recept från min farmor, och den är att dö för. Så jag tänkte lämna ut receptet här för allmän beskådan och jag hoppas att ni gör er själva tjänsten att baka denna underbara kaka.

Ingredienser:
2 ägg
3 dl socker
50g smör
100g hasselnötter (helst malda i kvarn och inte hackade)
1,5 dl kaffegrädde (kan ersättas med mjölk)
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Gör så här:
Smöra och bröa en form, sätt ugnen på 175°.

Rör ihop ägg och socker, men vispa inte, det ska bara blanda sig, inte bli fluffigt.

Häll ner de malda nötterna i smeten.

smält smöret i kastrull, tillsätt grädden och koka upp till första bubblan.

Blanda mjöl och bakpulver.

Häll ner lite av mjölk/smörblandningen i smeten, rör om, häll sedan ner lite av mjölet, fortsätt varva till allt är nerrört.

Häll alltihop i formen och sätt in i ugnen i 35-40 minuter.

Klart!

Det här är en kaka som verkligen vinner på att vara snudd på för lite bakad, så om den sackar ihop lite när den svalnar så är det ett gott tecken.

7 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Jag längtar efter slånbärslikör. Brukade göra sådan när vi bodde på annat ställe. Men plockningen var förenad med en smärta som bara var snäppet under den som uppstod när jag plockade havtorn. AJ!

Anonym sa...

Babe, du är utmanad!
http://littlepeache.webblogg.se/2008/november/utmaning.html
Kram på dig

Anonym sa...

Onda människa nu måste jag prova att baka den kakan.
Hmm.. man kanske kan krossa hasselnötterna i morteln i brist på kvarn?

Jules sa...

Det receptet kommer jag absolut att låna.
Tack tack

Maria ♥ sa...

Psst... den är äntligen fälld. ;)
http://www.sr.se/sida/Artikel.aspx?artikel=2480922&ProgramID=1646

Daniel Roos sa...

Trevligt det ser ut :-)

Kristoffer Lindh sa...

Knit-Marie: Fruktigheten och bittermandeln är verkligen en kombination att fastna för.

Peaché: Den utmaningen var jättesvår att svar på. Jag har inget svar på de flesta frågor och det känns lite beige attgöra en lista där man inte svarar på hälften...

Emma: Jag har inte dåligt samvete. Prova mortel, men matberedare går nog lika bra om du har en.

Jules: Gört!

Maria: Hurra!!!

Daniel: Ja, hoppas du gör något på slånbär i framtiden. Mer blåsyra åt folket!