söndag 21 december 2008

Julens spel

Till jul har alla stora tidningar ett stort test av sällskapsspel och några av er kanske funderar på att köpa något av dem så här i sista minuten innan dopparedagen. Jag tycker att recensionerna blir lite bristfälliga eftersom de som testar spelen i regel inte är sås särskilt kunniga på brädspel. Det märks även på urvalet, de flesta spel som är med i testerna är spel som spelnördar inte håller särskilt högt.

Så, som liten service till eventuella läsare med julklappsångest tänkte jag kommentera de spel som figurerar i testerna som jag har koll på.

Shogun - Väldigt roligt spel för oss nördar och väldigt roligt att man har med ett sådant spel i ett speltest. Det märkliga är att man inte nämner det kanske häftigaste i spelet: Kubtornet, en väldigt finurlig grej. Men spelet är ganska långt och reglerna ganska krångliga, förmodligen krångligare än de flesta spelen i min samling. Men är man redo att beta sig igenom ganska tunga regler för att sedan spela ett ganska långt spel (Obs! Fortfarande kortare än Monopol) så får man verkligen lön för mödan.

Thebes - Ett väldigt snyggt spel som har en väldigt finurlig turordningsmekanism. Också ett ganska krångligt spel, men inte lika krångligt som Shogun. Själv irriterar jag mig väldigt på att det innehåller en del slumpmoment som verkligen kan sabotera för spelare.

Coloretto - Fick oförtjänt låga betyg i många speltester. Jag håller det som ett av de bästa kortspel jag spelat. Det är väldigt enkelt men tvingar dig ändå att fatta intressanta och svåra beslut varje gång det är din tur. Ett måste i varje hem.

Modern Art - Fick jättedåliga recensioner av bland annat GP. Är ett högt ansett spel i nördkretsar och har väldigt finurliga auktionsmekanismer. Jag är säker på att de som testat hade uppskattat spelet mycket mer om de introducerats av någon som kunde spelet väl.

Niagara - Helt OK spel som jag gärna skulle spela med barn, det innehåller en del meningsfulla beslut och är väldigt fint.

Slutligen vill jag rekomendera några lite äldre spel som fortfarande finns i butik:

Pingwin - Makalöst bra spel som går snabbt att lära sig men en livstid att bemästra.

Blokus - Samma som ovan.

Ticket to Ride - Mysigt spel som kanske inte erbjuder strategen så mycket men som ger spelarna en trevlig stund.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Icke förglömma kortspelet "Kill the hippies". Det ligger väl i kategorin humorspel och är långt ifrån politiskt korrekt. Man spelar fundamentalistiska kristna (sk fundies) som försöker döda eller konvertera olika hippies så som "Healing guru" eller "vietnam veteran". Det är faktiskt oerhört skoj. Testar dina bibelkunskaper också.

God jul!

Knit-Marie sa...

Här spelas alldeles för lite spel. Dock pusslas det emellanåt. Just ankommet är ett jordglobspussel - 3D, med ställning, från en omtänksam (?) vän i Tyskland.
Angående vörten, så är det grovt mjöl och porter i den mörka och vitt vetemjöl och pilsner i den ljusa. Det vita brödet har anis och pomerans.

Hans Persson sa...

De flesta speltester är som du säger fortfarande rätt sorglig läsning med fler varianter av Monopol än tyska spel totalt, men trots allt tycker jag mig märka att det håller på att ske en förbättring både av testerna och (viktigare) av utbudet av spel i normala affärer som Toys'R'Us och motsvarande. Om inte spelen finns där så kommer Svensson aldrig att hitta dem och ha möjligheten att köpa dem. Specialbutiker i all ära, men det är inte dit de flesta barnfamiljer åker.

Kristoffer Lindh sa...

Anna-Karin: Men är inte det lite svårt att få tag på i den svenska julhandeln? Jag har inte spelat det själv.

Knit-Marie: Det är aldrig försent att börja spela. Det är världsaroligt. Pussel är också mysigt i och för sig.

Hans: Jag tycker också att det går åt rätt håll. Jag tror att vi har Ticket to Ride att tacka för mycket, det öppnade upp ögonen för spel där man som spelare fattar meningsfulla beslut. Hoppas det håller i sig och hoppas att tidningarna i framtiden anlitar kunnigt folk.

Lyxunge sa...

Settlers (of Catan)!

Kristoffer Lindh sa...

Jag måste pinsamt nog erkänna att jag inte spelat Settlers. Men jag skulle nog ändå så här rakt ut i luften våga mig på att rekomendera det.

Anonym sa...

Sf-bokhandeln!