måndag 2 februari 2009

Fat is fine

Är det bara vi som reagerar på namnvalen när klädföretag ska marknadsföra kläder av större modell? I alla fall XLNT och Big is beatiful understryker verkligen att det är storvuxna tjejer det handlar om. Nu har Dressman också kommit med sitt Living it large. Jag och Anneli har roat oss med att komma på fler namn som skulle kunna passa. Så om du har ett klädföretag som vill göra en klädserie i större storlekar (givetvis ska den, precis som XLNT och BiB vara färglös och full av plastiga material) så kan du ta del av våra förslag, här kommer de:

Fat is Fine
Phatt grrl
Tons of beauty
So phat
Queen Obese

16 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahahaha!!!!

Anonym sa...

Alltså hurra! Jag har läst din blogg ett bra tag, kom hit via Caroline, och jag måste få säga hurra!

Jag handlar kläder på Generous, BiB och XLNT, och har många gånger pratat med vänner om hur sjukt hela påfundet är. Jag kallar avdelningarna för dessa kläder för "tjockishagar" för precis så känns det när man går där bland hängarna med sina tjocka medmänniskor, på något vis förpassad till en liten vrå där "normalstora" människor aldrig sätter sina fötter.

Det var ju inte riktigt det ditt inlägg rörde, men ändå. Kul att du nämner det!

Anonym sa...

Feta människor borde banta istället för att anpassa sina liv kring sin övervikt. Det är både ohälsosamt, fult och högst anstötande med fetma. Det finns ingenting som kan få en att må så dåligt som att se feta människor äta, ofta skräpmat och godis/kakor då också.
Det finns väl inget värre än att behöva sitta bredvid en överviktig på flygresan/t-banan eller bussen.
Rökare får ständigt smisk på fingrarna, men feta matmissbrukande människor får man inte skälla på minsann.

Man borde beskatta skräpmat högt av samma delvisa skäl som man beskattar alkohol och tobak högt, att det kostar samhället pengar i vårdomkostnader mm. Vällevnadssjukdomar står för en mycket stor del av vårdomkostnaderna i Sverige.

De senaste 10 åren har svenska barn blivit bra mycket fetare, det är ju helt sjukt att man inte gör något (tillräckligt) åt detta innan det blir en sådan riktig epidemi som man nu ser i bla. USA och Storbrittanien.
Visst gener spelar in i sammanhanget men det är ju ändå maten som gör fetman.

Kristoffer Lindh sa...

Kenneth, vilken hemsk människosyn du har. Ditt resonemang är extremt ytlig och larvigt. Jag hoppas verkligen att folk skiter i vad du tycker om deras utseende. Med din normativa och trångsynta attityd är det svårt att göra någonting alls. Ingen kommer att äta sundare för att du hånar och står med piskan. Utan självförtroende kommer ingen att ta steget mot en nyttigare livsstil. Men det skulle inte förvåna mig om du gärna vill ha kvar fetma i samhället så att du kan klanka ner på dem.

Ung tant sa...

Humor på hög nivå, skulle jag vilja kalla det. Puss!

Och Kenneth Alm är ju nästan roligast med sin infantila och ytliga kommentar. Vilket futtigt liv du måste ha, Kenneth!

Lillgull sa...

Tons of beauty var bäst tycker jag :). Jag Går ganska mycket på dessa avdelningar med min mamma, som är modellen större, och jag har aldrig förstått varför det alltid är en sån där skämshörna... Varför gör man så? Längst in i butiken- det är aldrig något fint skyltat med dockor etc..Det är faktiskt lite samma med mamma avdelningarna...

Anonym sa...

Kenneth Alm: Just det. Gener spelar in. Likaså finns det sjukdomar som gör att man lägger på sig vikt, liksom det finns mediciner som har samma effekt.

Anonym sa...

Jag skrattade åt ditt inlägg i synnerhet det om färglöst och plastigt.
Herr Alms inlägg är egentligen inte värt att kommentera, men det känns som en karbonkopia på andra inlägg som jag läst på flera olika sidor. Man börjar ju nästan undra om det är samma person eller om de har en liten förening.

Anonym sa...

hahahaha so phat! roligast idag!

Anonym sa...

Jag ser ärligt talat inte skillnaden i att anse att rökare borde sluta röka och att feta människor borde ändra livsstil? Och visst, som sagt spelar gener in, men livet är inte rättvist. Somliga kan inte äta jordnötter, andra kan inte äta skaldjur och en del kan inte äta fet mat alls, eller i större mängder. Alla måste ju leva efter sin kropps begränsningar och fetma är ett resultat på att man misslyckats i detta och borde ändra sin livsstil.
Sen finns det också de som oavsett vad de gör inte kan bli av med sin fetma men det är en oerhört liten minoritet. Lejonparten av landets fetmasjuka har bara dåliga matvanor.
Varför är detta så känsligt, känner ni som blir upprörda er träffade eller varför får man inte tycka så enligt er. Nu kanske ni inte bryr er om er omgivnings hälsa.

Kristoffer Lindh sa...

Men snälla. Läs ditt första inlägg. Fokus i inlägget är inte att feta människor bör ändra livsstil, det du ger uttryck för är ett äckel och förakt gentemot överviktiga människor. Jag tycker att den syn du har på överviktiga är ytlig och egoistisk, du vill att folk ska gå ner i vikt för din skull, inte för deras egen hälsas skull. Det kanske inte är vad du tycker, men i så fall är du väldigt dålig på att förmedla dina åsikter i skrift. Det är en billig retorik att påstå att vi inte bryr oss om överviktiga bara för att vi angriper din föraktfulla ton.

Jag tycker att jag i min blogg och även i mitt svar till dig visar att jag också tycker att fetma är ett problem i samhället. Men till skillnad från dig, och i enighet med forskning så tror jag att övervikt är en mer komplicerad sak än att man kan gå ner i vikt bara genom att skärpa till sig. Man kommer inte att lyckas om man inte har självförtroende, och man kommer definitivt inte få det lättare att lyckas med en omgivning som uttrycker det förakt som du uttrycker.

Liknelsen med rökning känns ganska passande dock. Jag tycker att rökning också är ett samhällsproblem och jag tycker definitivt att folk som rökar bör sluta. Men precis som med överviktigas viktminskning handlar det om att bygga upp självförtroendet, inte att försöka rasera det. Skulle samhället i stort ha din attityd skulle vi inte ha en chans att motverka vare sig rökning eller fetma.

Anonym sa...

Men herr Alms attityd är ju mycket roligare än din träigt idealistiska seriositet.

Kristoffer Lindh sa...

Majoriteten av de som svarat här verkar tycka att mitt inlägg var roligt. Vi har väl olika humor du och jag. Jag roas inte av inskränkthet och dumhet, det kanske du gör. Sen undrar jag var du hittar exempel på träig idealism hos mig. Är det ett annat ord för verklighetsanknytning? Att vara rolig är i min bok inte det samma som att vara blajig och oseriös. För folk som gillar tomma föratfulla elakheter så har nog min blogg lite att erbjuda.

Anonym sa...

Derp di derp di tidellitum di derp di derp di derp!

Anonym sa...

Tons of beauty! sjukt roligt!

Din blogg blir bara bättre och bättre! Du borde få något pris.

Olle Jonsson sa...

Queen Obese kanske kunde stavas lite klatschigt Queen O'Bees. Strålande tilltufsning av ohyfsade bufflar, farbrorn.