torsdag 23 april 2009

Nya röda Clochehatten tar form och smyckas.

Jag pysslar med en ny röd clochehatt som har samma modell som Annelis konjaksfärgade. Man kanske kan tycka att den är mer lik Carros hatt med samma brätte på grund av färgen, men den delar kullform med Annelis hatt.

Hur som helst, i stället för att vecka brättet har jag klippt det så som ni ser på bilden nedan. Jag tycker att det är spännande att se hur olika hattarna kan bli bara genom att man gör sådana små ändringar i brättet.
Jag hade en idé om att göra en dekoration som utnyttjade vecket i brättet. Jag tänkte att man kunde göra något i filt och letade efter olika spillbitar. Jag matchade ihop spill från min nya turkosa hatt, cylinderhatten och den här hatten. Jag formade den turkosa biten till en kon och klippte till två fjäderformade bitar i den mörkgrå och en i den röda, sedan stoppades dessa ner i konen. Så här blev det.
Och så här ser det ut på hatten. Med risk för att verka dryg vill jag hävda att det är den snyggaste dekoration jag hittils gjort på en hatt. Jag är eld och lågor, extra roligt var det att jag var ganska skeptisk först till idén.

3 kommentarer:

Eva sa...

Hej!
Nu har jag snubblat in på din blogg och fnittrar förtjust. Vad härligt, för en hattokig själ! Har inte läst så mycket av dina inlägg, blev tvärförtjust och ville genast skicka en kommentar. Är en "tant" som gillar både att bära och att själv göra hattar. Återkommer...
EvaLevaSten

Kristoffer Lindh sa...

Vad roligt med en fellow hattfantast. Visst kan man inte bli mätt på hattar?

Knit-Marie sa...

F...n att jag inte kan ha hatt!!!