fredag 21 mars 2008

Unga tantens ingefärsgravade lax

Här kommer äntligen receptet på den ingefärsgravade laxen.

Ingredienser:
2 st laxfiléer á c:a 750 gram. De ska vara frusna och sedan tinade
6 msk socker
6 msk salt
4 msk riven ingefära (ja, jag vet att det är mycket, men det ska vara mycket)
det rivna skalet från två lime frukter
pressad juice från 1/2 lime

Gör så här:
Blanda socker och salt. blanda ingefära, limeskal och limesaft. Lägg ena filén med skinnsidan neråt på någon yta som inte suger år sig fisklukten. klappa in hälften av socker/saltblandingen på vardera filé. lägg sedan ingefära/limeblandningen jämnt fördelat på den ena sidan. Lägg sedan ihop sidorna köttsida mot köttsida så att den ena sidans huvudände ligger mot den andras stjärtände och vice versa. Lägg hela kalaset i dubbla plastpåsar och lägg i kylen. Låt det ligga i två till tre dygn och vänd påsen var tolfte timme. Skiva tunnt till serveringen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Se på laxen! Jag är på lander och har gjort lax idag. Utan vatten. Det är fan hardcore.

Kristoffer Lindh sa...

Är du hardcore som inte har tillgång till vatten eller att du uteslutigt vatten i tillredningen?

Julia sa...

Tack bejbi! Jag satt och dagdrömde om den ingefärsgravade laxen imorse när jag satt och åt pappas (visserligen väldigt goda men ändå helt ordinära) gravade lax på en knäckemacka. Detta recept ska sparas och testas. Absolut.

Kristoffer Lindh sa...

Vassego. Den högs ordinära laxen har också en plats i mitt hjärta, men den här har något extra.