lördag 28 juni 2008

Fult och snyggt.

Nu neggar jag inte mot andras smak, eller frånvaro av smak på min blogg. Det skulle liksom gå emot hela idén med bloggen: Att alla ska få klä sig som dom vill. Det betyder förstås inte att jag tycker att allt är snyggt. Tvärtom tycker jag nog att ovanligt mycket är fult och jag kan dissa hela plagg eller klädkoncept för att det finns små detaljer jag inte gillar. Däremot är jag helt OK med att det finns en massa fula saker runt omkring mig. Jag är ganska säker på att jag själv i många andras ögon klär mig jättefult, jag har säkert till och med läsare som tycker det, men jag hävdar ju min rätt att få klä mig som jag vill i alla fall, och då följer det ju att andra också ska få det. Jag ville mest ha det on the record inför fortsatt bloggande.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte ungdå att känna mig träffad av ditt inlägg.
Och jag vill bara tillägga "for the record" att jag också kan överleva med allt som för mig ter sig smaklöst här i världen men att man ändå kan ha synpunkter på folks stil och kommentera den.
Kanske inte apropå ingenting men då detta är en blogg om kläder och stil måste jag säga att detta känns som rätt forum.

Jag vet inte varifrån stil kommer, om det är någonting som helt och hållet ligger i betraktarens öga eller om det föreligger mer än så.
Men oavsett tycker jag inte att det är något fel i att kommentera folks (enligt mitt tycke) brist på stil eller hur man ledsnar över samhällets alltmer vänliga inställning till slappa "casual" kläder som folk idag kan med att använda vid alla tillfällen som inte är bröllop, jodå tom. begravningar kan man gå på i någon "fin" tenniströja och jeans.

Folk får ju givetvis ha sin egen smak men man måste ju få diskutera den. Man kan ju inte alltid vara snäll och bara säga snälla saker. Jag tror att det är sådana tvångstankar ligger bakom mycket undertryckta aggressioner som folk går omkring med.

Jag tror att om folk själva är bekväma i sin klädsel kan dom nog mycket väl kan tåla att få negativa kommentarer om den.
Likaväl som man kan säga att någons konst eller musiksmak inte faller en i smaken tycker jag att man kan säga att någons klädsel inte gör det.

/Roderick

Ung tant sa...

Farbrorn får svara själv sen, under tiden lägger jag mig i och säger följande:

Är det inte befriande med ett "ställe" där man fokuserar på det som inspirerar och är vackert istället för att fokusera på det som är fult och racka ner på det? Varför bli som alla andra? Det är allt för många som neggar på andra. Överallt. Våga vara schyst liksom. Man definierar sin stil med vad man INTE gillar idag, istället för att våga stå för det man GILLAR. Att dissa andra är något man gör ständigt och jämt nu för tiden. Blä för sånt, säger jag. Hej.

Sen att man får gnälla ibland, visst. Men lite djupare än att säga "ful tröja", tycker jag.

Kristoffer Lindh sa...

Så här: Jag har tänkt skriva inlägget ovan en längre tid, det aktualiserades av din kommentar. Det btyder inte att inlägget är tänkt som en diss mot dig. Jag tror inte att det råder någon konflikt mellan oss egentligen. Vi har kanske lite meninsskiljaktigheter, men som sagt. Inlägget skrevs nu för på grund av din kommentar, däremot är det inget som ska ses som ett angrepp mot din kommentar, jag tycker att dina synpunkter är helt OK.

Där vi skiljer är i det bekväma. Jag tror nämligen att det finns väldigt många som inte är bekväma i sin stil, och det är dem jag vill värna om. Det finns nog ganska många som blir jätteledsna om man kommenterar deras klädsel, och jag tror att dissar av deras stil inte resulterar i mycket mer än de mår dåligt, det är ju dumt. Målet med bloggen är att folk ska bli bekväma i sin stil, inte att redan var det liksom.

Anonym sa...

Då jag säger att folk klär sig illa menar jag inte att dom ej klär sig enligt "min stil", utan snarare att dom klär sig utan stil alls och satsar allt på att ständigt vara så bekväma som möjligt. Det kan vara som så att de anser att skönhet sitter på insidan eller något annat befängt dom lärt sig i skolan när dom istället borde lära sig skilja på begreppen skönhet och personlighet, men oavsett vad anser de att kläders utseende är överflödigt.

Det är sådant folk som sätter bekvämligheten i första rum och inte ens bygger ett andra rum.
Dessa människor i foppa-tofflor, shorts, slappa t-tröjor och andra "jättebekväma" kläder gör ju inga som helst estetiska pretentioner och kan väl därmed inte heller bli ledsna över att andra anser deras kläder vara fula, dom bär dom ju inte för att vara snygga utan av bekvämlighet, vilket fullt ut är deras egna fria val.

/Roderick

Kristoffer Lindh sa...

Absolut, jag har inga problem med att du påpekar att andras kläder är fula, jag är helt lugn med det. Jag gör också det ibland, men inte på den här bloggen. Vad folk sen skriver i kommentarerna är en annan sak. Jag är även där okej med om folk skriver att saker är fula osv.