söndag 5 april 2009

Wallenbergarna och verkligheten.

Bröderna Wallenberg har skrivit i en artikel i DN med titeln "Skyll inte krisen på giriga direktörer". Bröderna Wallenberg har ju varit med väldigt ofta när det stormat kring bonusar den senaste tiden, de har alltså ett enormt egenintresse att flytta fokus från girighetskulturen de varit med att bygga upp och som de nog gärna skulle vilja fortsätta utveckla. I artikeln menar de att vi inte kommer någon vart om vi skyller på politiker och giriga direktörer, vi måste i stället hitta lösningar så att vi kan resa oss ur krisen. Själv är jag av motsatt uppfattning. Jag tycker att det är jätteviktigt att hitta syndabockar. Generellt sett är jag ointresserad av skuldfrågor, men ibland kan det ge en välbehövlig reality check för näringslivet. Girighetskulturen är en stor bov i krisen, och vi kan se direktör efter direktör påkomna med nävarna i kakburken. Att makt korumperar har blivit vansinnigt tydligt.

"Det är så här verligheten ser ut" menar Wallenbergarna och andra som vill bevara den här maktordningen. Men är det inte de som är verklighetsfrånvända? Verkligheten är snarare att folk inte tycker att det är OK att vissa människor tjänar ofantligt mycket mer än andra. Verkligheten säger att folk i maktpossition kommer göra vad de kan för att roffa åt sig ytterliggare pengar, mycket vill ha mer. De summor dessa direktörer tjänar är rena fantasisummorna för de flesta människor, det sticker inte bara i ögonen på folk, man får även upp ögonen för orimligheten i det hela. Jag hoppas att vi kommer fortsätta ha ögononen på dessa direktörslöner och att vi hugger direkt när vi ser att det inte står rätt till. Det är direktörerna som äs samhällets parasiter, de roffar åt sig mer än vad de har rätt till och det måste bli slut på det om vi vill resa oss igen.

Sen tror jag inte att vi kan ta oss ur krisen i den bemärkelsen att vi kommer ta oss tillbaka till hur det var innan. Välstånd genom konsumtion och omsättning är inte hållbart i längden. Vi befinner oss i en tid då vi antingen kan värna naturen genom att konsumera mindre eller att värna det kapitalistiska girighetssystemet genom att konsumera mer. Ni kan nog anta vilket av alternativen jag föredrar.

3 kommentarer:

Anna sa...

Men vad gör de med alla pengar? Även om jag ansträngde mig skulle jag inte kunna göra av med så mycket.

Anonym sa...

De är inte bröder utan kusiner...

Kristoffer Lindh sa...

Anna: Ja, det blir väl dyrt att ha en massa hus och så ska man ha folk anställda till att sköta dem, och pang så har man bränt ganska saftiga summor pengar.

Anonym: Jasså du, det kanske stämmer. Men vapenbröder är de i alla fall ;)