måndag 17 december 2007

Paradiskorn


LänkJag beställde paradiskorn från en tysk onlinebutik i förra veckan. Jag har letat länge efter denna krydda som står omskriven i Kajsa Wargs kokbok och i många medeltida recept. Och nu äntligen skulle jag få smaka. Smaken är väldigt pepprig, men en trevlig styrka som inte stannar kvar så länge i munnen, men vid sidan av pepprigheten ryms även smaker av lavendel, kardemumma, koriander och ingefära. Ni kan ju fatta hur gott det är. Jag misstänker att paradiskornen nästan helt kommer slå ut svartpepparn i mitt kök. Så tveka inte, gå in på den tyska onlinebutiken och beställ paradiskorn du med!

1 kommentar:

Hanne sa...

Hej jeg er fra Danmark hedder Hanne årgang 1964, -næsten ligeså gammel som dit look;0) Jeg er tilfældigt på din blok. Jeg er faldet over en kværn med Paradiskorn, som jeg simpelthen var for nysgerrig til at gå forbi, og ligenu sidder jeg og googler efter hvordan jeg kan bruge disse. Samtidig har jeg sat en Økologisk kylling på komfuret og valgt at bruge paradiskornene sammen med traditionelle urter til suppe. Og så fik jeg øvet mig på at læse svensk..? Ha en trävelig dag