fredag 28 december 2007

Unga tantens nya clochehatt


Visst sörjde vi den röda hatten vi förlorade på e-bayauktionen, men kort därefter tog jag kontakt med en modist och lät göra en liknande hatt att ge Anneli i julklapp. Och som ni ser på bilderna blev ju hatten rent gräsligt snygg. Modisten, Kerstin Carlefalk har en atteljé som heter Hatteljén i Midsommarkransen och hon är lika trevlig som hon är duktig. Nu tänker nog många att det är superdyrt att låta tillverka en hatt hos modist, och det är klart att det inte är gratis, men för den här skönheten fick jag betala 1150 kronor, vilket bara är någon hundralapp dyrare än mina kepsar, och billigare än många masstillverkade tråkhattar de säljer i hattbutikerna. Så, om du funderar på att köpa en hatt, skit i att gå till Hattbaren eller någon annan återförsäljare av massproducerat, låt tillverka en på Hatteljén och du vet att du får en hatt som är gjord specifikt efter dina önskemål för en billigare slant dessutom.

Inte nog med att Kerstin är grym på att göra snygga hattar, hon håller dessutom kurser i hatt-tillverkning. Och självklart har jag anmält mig på en sådan kurs, så den 28:e januari ska jag för första gången prova att tillverka en alldeles egen hatt, om det blir en homburgshatt eller en cloche, det får ni se sen. Rapport utlovas.

Här kommer en bild från alla andra vinklar så ni får se hur snygg Anneli är i sin nya hatt.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbar hatt! Jag som älskar hattar, men har faktiskt inte haft modet att bära mer än en sommarhatt (kan du läsa ett kåseri om på min blogg "Utsikt från en skult").Är din TV favoritserie också "Systrarna Elliot" från England? Vad ska du ha på dig på nyårsafton? GOTT NYTT ÅR!

Kristoffer Lindh sa...

Vad roligt att du gillar hatten. Det är alltid läskigt att ha på sig nya plagg till en början, när jag brörjade med hänglsen var det jätteläbbigt tyckte jag, nu tycker jag att de är världens skönaste. sen tror jag att det gäller att ha en hatt man verkligen gillar, då skiter man kanske i om man är lite nervös, man tycker det är värt det ändå liksom.
Jag har inte sett Systrarna Elliot, vi har ingen TV så jag har faktiskt inget favoritprogram alls, även om vi ser på "På spåret" via nätet...
Jag har inga direkta planer för nyårsaftonens klädsel, men som man kan läsa i tantens blogg så kommer den att firas i all enkelhet så det blir inget extravagant. Men jag kan tänka mig att flugan åker fram. Kanske någon väst och ett par hängslen, det gamla vanliga helt enkelt. Om bara mina byxor från staterna hade kommit, då hade jag haft ett par av dem. GOTT NYTT ÅR på dig också.

Knit-Marie sa...

Hej och tack för trevlig kommentar på min blog. Undrade hur du kom dit, men kanske har Bibbi något med det hela att göra? Eftersom vi verkar dela både en del åsikter (gran, konsumtion t.ex.)och efternamn, har jag bokmärkt dig och ser fram mot att följa din framfart i blogbrus och klädvärld.
Vill du lära dig sticka, så titta in hos www.sticka.org och för att se om du har något stickkafé nära dig. Unga och gamla tanter hjälper mer än gärna till. Hoppas ditt nya år blir gott!

Kristoffer Lindh sa...

Ja, hur hittar man till en blogg egentligen? Jag var in På Helen von Hofstens blogg som Ung tant läst sedan länge, hur hon hittat dit vet jag dock inte. Bibbi brukar kommentera där och då gick jag in på hennes blogg, väl där såg jag en del kommentarer av dig och du hade ett så spännande användarnamn att ajg bara var tvungen att kolla. Och vips hade jag upptäckt två nya roliga bloggar.

Ska kolla upp sticka.org, det vore väldigt skoj att lära sig sticka. Det gäller bara att jag har plats för det mitt i studier och extraknäck.

Anonym sa...

Hon är verkligen snygg i sin hatt. Jovisst är det snyggt och elegant med hatt. Då är man verkligen klädd.