onsdag 19 december 2007

Svenskt näringsliv

Ja, bara dagen efter jag tagit julledigt från bloggandet måste jag göra ett inlägg... Men jag blir så jävla förbannad.

Svenskt näringsliv har en reklamkampanj där de berättar julsagor som bland annat "Gumman som handlade för lite". Dessa julsagor sjunger ut konsumtionens och den fria handelns lov lika okritiskt frälst som en gosskör från Jehovas vittnen. De värderingar som dessa sagor andas är både osmakliga och verklighetsfrånvända. Verklighetens gumma lever ofta på existensminimum och har ett konsumtionsmönster hon inte kan finansiera. Verklighetens gubbe med butiken heter El Giganten eller något annat storföretag.

Konsumtion är ett faktum i dagens samhälle, det är inte konsumtionen i sig de "arga tanterna och farbröderna" vill att man ska sluta upp med, de vill att man ska reflektera över sina konsumtionsmönster och sluta handla från stora multinationella företag som roffar åt sig mer och mer pengar och producerar sina varor under horibla arbetsförhållanden för fabriksarbetarna i U-länderna och med en gigantisk mijöpåverkan. I stället kan vi, om vi slutar konsumera så huvudlöst som vi gör nu, konsumera från mindre företag som värnar om sina arbetare och miljön. Så, om man vill ha kvar handlaren på hörnet, han som Svenskt näringsliv säger sig vurma för, ska man inte lyssna på dem, i stället ska man lyssna på de arga tanterna och farbröderna på DN.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Blä, jag har också kännt vämjelse över den där kampanjen.

Kristoffer Lindh sa...

De säger att de vill få lite perspektiv och nyansering på en diskussion som är ensidigt konsumtionsfientlig. Men vi lever ju i ett samhälle som är ganska ensidigt konsumntionshetsande. Och jag tycker att de här reklamerna är väldigt okritiskt konsumtionshetsande, det finns inte en gnutta perspektiv i deras kampanj.

Anonym sa...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=723617

Bra respons!