måndag 18 februari 2008

Årets hittils sämsta dag.

Jag var på min första praktikdag för våren i dag, VFU som det heter, och min handledare känns som en småbarnsvariant av Kaligula i filmen Hets. Hennes vanligaste ord är "Shh!", hon räknar minustal med sexåringar (det är helt absurt att hon ens använder sig av tal om man ser till vad foskare studerat) och hon delar in klassen i tjejer och killar konsekvent.

Sen när man kommer hem från en lite vilosam hattkurs möts man av en lapp att det är översvämning i källaren. Fy fan vad blött det var. Böcker och mina gamla lajvkläder och en massa virke var alldeles uppblött öch förstört. Inte ens en hattkurs kan väga upp det.

Jag var bara tvungen att skriva av mig, livet känns surt i dag.

5 kommentarer:

julia sa...

Nej, fy vad hemskt. Vi var med om samma sak häromåret (-05) då det regnade såna absurda mängder en eftermiddag att vi började fundera på att bygga en ark. Hela källaren blev översvämmad med bajsvatten... Vi fick dock ut väldigt generöst på försäkringen. Tror Folksam gick back den dagen, för hela grannskapet var översvämmat ;) Vi fick dock inte saker med affektivt värde förstörda, utan bara typ möbler, tomma flyttkartonger och annat som var bra-att-ha-och-därför-stod-i-förrådet. Minns att hyresvärden fick ställa ut flera containrar på gårdsplanen, för alla hade ju fått allt förstört... Efter det höjde de golvet i källarförrådet. Jag är dock glad att ha flyttat därifrån nu. Nu bor vi högst upp och har förrådet bredvid lägenheten. Om inte taket störtar in slipper vi nog översvämningar nu :)

Knit-Marie sa...

Jag skäms å hennes vägnar...men nu vet du iaf hur du INTE ska göra!
Översvämning! Stackars du!

Hans Persson sa...

Det beror på sexåringen vad som är rimligt och inte. Vår räknar utan vidare minustal i huvudet. Man lär sig massor av saker av av att ha större syskon...

Kristoffer Lindh sa...

Absolut är det olika för olika barn. Men det är dumt att anpassa undervisningen till de få elever som kan räkna minus. Sen är jag övertygad om att man inte kan introducera minus i sexårsverksamheten utan att ha missat en massa viktigt på vägen. Sen att de elever som kan räkna minus gör det utanför skolan har jag inga synpunkter på.

Men matematik är så mycket mer än att räkna. Att mekaniskt kunna räkna ut 6+3=9 är en sak, att förstå vad det står för är en helt annan. En tredje sak är det att förstå att talet kan representera flera olika saker, till exempel "Kalle har 6 godisbitar, manna ger honom 3 till" och "Nisse har 6 barbiedockor, Paul har 3 studsbollar, hur många har de tillsammans?". Med minus samma sak. Man kan lätt förledas att tro att barn kan mer än de tror. Att ens förstå att ett tal representerar något är svårt för barn att förstå. Att siffran tre både representerar tal mängden tre och possitionen den tredje är väldigt svårt för barn. Men dessa barn lär man räkna med plus och minus olika tal som de inte ens förstår. Det blir bara mekaniskt utantillärande, och det är matematisk försåelse, inte utantillkunskaper vi är ute efter.

www.vardagsmat.blogg.se sa...

Men Honey!

Stackars dig och dina lajvkläder! Och vilken kärring!

Fuck reality!
Varför?
Because it's NOT GOOD.