onsdag 25 februari 2009

Hur man tillverkar en brättesstock ai balsaträ.

I dag tillverkade jag en brättesstock tillsammans med min far i balsaträ. Jag ville ha en stock som var mindre än den jag använt till mina homburgshattar men större än den jag använde till cylinderhatten.

Pappa hade limmat ihop balsabitar han köpt i någon hobbyaffär i förväg. Det är viktigt att ha ett lim för balsaträ, annars blir limfogen mycket hårdare än träet vilket gör det hela mycket svårarbetat. Mallen jag ritade är precis mitt emellan det stora och lilla brättet i storlek.
Sedan är det bara att såga ut. Jag sågade grovt med fogsvans och filade sedan ner med rasp. Jag tror att det är enklare att figursåga, men vi hade inte tillgång till det i dag.
När kanten var fixad var det dags att få till en snygg böj på brättet. Jag gjorde en markering höger- och vänstersidan om stocken på samma höjd för ange hur mycket jag ville fila ner, sedan var det bara att skrida till verket. Balsaträ är så lättjobbat att det inte tar så värst lång tid.När böjen var klar rundade jag av kanterna och markerade var jag ville att kanten skulle vara. Sedan gjorde jag en djup skåra rakt in längs kanten med en vass kniv. Sedan var det bara att karva bort balsaträet på ovansidan av kanten. Det lättaste visade sig vara att använda en tandad matkniv. Så här såg det ut när det var klart. Jag är väldigt nöjd med resultatet och jag kan inte vänta med att prova det. Efter en del taffatta försök att såga ut innerhålet bestämde vi oss för att vänta tills pappa kan få hem sticksågen från landet.

8 kommentarer:

Lillgull sa...

O herre vilken söt! Det blir lite som en låg sån där gondoljär hatt?

Kristoffer Lindh sa...

Alltså, det är bara ett brätte det här. Kanske kan man göra en gongoljärhatt av det. Jag tänkte använda det till plommonstop och cylinderhattar.

Lillgull sa...

hihi! Å jag akn använda den till små 50-tals hattar för damer.. Men med tanke på storleken på ditt huvud så blir det kanske rätt stora doningar ändå..

Kristoffer Lindh sa...

innermåttet kommer att ligga på 59 cm.

Lillgull sa...

Jag blir så distraherad av bilderna att jag glömmer läsa texten.. Därav kommentarer som verkar något bortkomna. hahahaha.. Läser text-Brättestock!
Lovar läsa texten noggrant innan jag far iväg och börjar kommentera i framtiden.
-59 cm blir som ett andra hem för mig! Får väl skära titthål i cylindern/kullen i fram, så jag ser nått.. Som en blandning av en zorro mask och ett snigelskal man kan gömma huvudet i. :)

Cristina de Prada - milliner sa...

Aaarrrghhhh! I want to understand the language!!!!! Drives me nuts to know you're saying interesting stuff and I don't understand a word!

How did it go with Balsa wood? I was thinking about giving it a try, but it's nice when someone else is the guinea pig (you) and tries something instead of me!...

Kristoffer Lindh sa...

I'm sorry about that.

It was easy to work with balsa. It comes in pretty small pieces that you have to glue together with a special balsaglue. Neither the balsa or the glue is cheap, but not absurdly expensive either.

I am blocking a brim on the block at this moment, so soon you will be able to see the results.

Ana sa...

Hej Kristoffer
Först vill jag säga att jag tycker din blogg är jätte bra, så tack för den :)
Sen måste jag be dig om hjälp. Ser att du har jobbat med balsaträ. Jag jobbar på en skola med design, där vi använder balsa i undervisningen. Vår leverantör av balsa har dock slutat köpa in detta träslag, och nu är jag på desperat material jakt. Var köper du ditt balsaträ?