onsdag 23 april 2008

En Homburgshatt blir till. Tredje Kapitlet: Finjustering och sömnad.

Nu när hatten har torkat är det dags att lossa både kullen och brättet från respektive stock. Eftersom det sticker ut en del filt på brättet är det bara att ta till saxen och klippa bort överflödig filt. Nu är det dags att finjustera kullen om det behövs. På min hatt behövdes det. Genom att blöta fingrarna och massera och klämma på de delar som behöver formas om kan man sedan få till den form som behövs. Man kan ta hattstocken till hjälp för att få till formen så som man vill ha den. Jag valde att låta hatten få lite mer definierade kanter än kullen hade så jag gjorde en stor del av jobbet på fri hand. När det är klart är det bara att låta kullen torka en dag.


Fär att ge brättet lite styrsel och den stukning som behövs syr man fast två stycken rigelenband (tunna plastband) längs kanten. Genom att dra ihop banden i ändarna kan man få brättet att stuka sig lite mer. Eftersom rigelenbandet ska sys ihop med täta stygn och det är svårt att få till precis rätt stukning på brättet (stukningen ökar dessutom i regel när man får på sig hatten) så tar detta moment ganska lång tid. Så lång tid att det var i stort sett allt jag han med denna afton.

Dagen efter hade kullen torkat och jag kunde för första gången se ordentligt hur den färdiga hatten på ett ungefär skulle komma att se ut.För att kullen inte ska förlora sina skarpa kanter och sin form kan man pensla insidan på de mest utsatta områdena med shellack. Det gäller att ta väldigt lite, annars blir ytan nästan som plast.

Dagens fika bestod av kaffe och en fantastisk kanelpaj, det var svårt att inte försöka sno åt sig mer än sin beskärda del.
Nästa kapitel: Kantband

6 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Verkar behövas en hel del fingertoppskänsla till hattmakeri!

Kristoffer Lindh sa...

Det beror på vilken hatt man vill ha och hur petig man är. Att frihandsforma till exempel är faktiskt ganska enkelt, eftersom det bara är att göra om om man inte är nöjd. Det pilligaste med den här hatten är att sy på kantbanden. Mer om det i nästa kapitel.

pia sa...

vilken dag var det hattverkstad?jag måste göra färdigt min stråhatt/keps.När är Tvprogrammet?

Kristoffer Lindh sa...

På måndag 18-21 och tisdag 17-22. Det här är sista ,måndagen, och den 6:e maj är det sista tisdagen.

Jag är på TV i morgon, söndag klockan 18.55 på tvåan.

Hans Georg Lundahl sa...

Rigelbanden innan plastens uppfinnande voro af ...?

Kristoffer Lindh sa...

Det vet jag inte, men jag skulle nog gissa på valbarder. Det var ett universalmaterial när man skulle ha fjädring i kläderna, användes till korsetter bland annat.