onsdag 16 januari 2008

Veckans matduo: Tomat och kanel



Det har blivit mycket mat på bloggen på sistone, och det får nog bli så. Mat är en viktig del av min identitet och därför tycker jag att det passar in på bloggen, och så pratar vi inte mer om den saken...

Nej men allvarligt. Jag hat fått för mig att följetonger är väldigt 2008, så nu kommer min andra följetong. Här tänker jag varje vecka (jag tar mig rätten att ta ledigt då och då dock) presentera två matvaror som jag tycker passa väldigt bra ihop.

Veckans smakduo är: Tomat och kanel.

Sedan denna fantastiska smakkombination uppenbarats för mig har mina tomatsåser aldrig varit de samma. Kanel kan man även ha på tomatsallad och i tomatsoppa. Ja överallt där tomat finns har kanelen en plats.

Så: Hurra för kanel och tomat!

3 kommentarer:

Ninna sa...

Bara jag hör tomat och kanel så inser jag hur gott det blir. Vad kul med smakkompisar, jag följer detta med intresse.

Anonym sa...

Jamen, viss är det underbart? I synerhet burktomater livas upp av kanelens värme.

Kristoffer Lindh sa...

Ja, absolut. Man kan lyxa till den sämsta av tomatsåser med kanel. Man behöver inte så mycket kanel för att det ska bli jätteskilnad. Jag har tidigare varit någon slags bära eller bristamänniska när det kommer just till tomatsås, det blir antingen väldigt bra eller smaklöst och trist, men med kanelens intåg blir det aldrig riktigt dåligt.