söndag 15 mars 2009

Nya brättesstocken i användning.

Det blev en lång paus i brättesstocksmakeriet. Men i går kom jag förbi mina föräldrar och gjorde färdigt den. Och med mig min första hatt. Jag kände mig inte nöjd med den, brättet kändes larvigt och det blev lite clown över hela skapelsen. Men jobbar man med bra råmaterial är det ingen svår sak att göra om det hela, så jag sprättade isär kulle och brätte och tog bort rigelenbandet på brätteskanten. I och med att jag maskinsydde kantbandet lät jag det vara kvar. Eftersom maskinsömmen är så tät är risken stor att filten går av i sömmen om man sprättar upp.

När jag sprättat upp blötte jag brättet oc la det några minuter i micron, ett knep jag lärt mig på bloggen "Rantings of a mad hatter". Sedan trädde jag brättet över min nya stock och nålade fast. Det gick lätt som en dans.
I morse tog jag av brättet från stocken. Eftersom jag tänkte ändra lite på kullen också har jag inte sytt ihop det än, men här kommer en före och efter bild på brättet.

Före:Efter:
Storleksmässigt är brättesstocken precis mitt emellan brättesstocken jag använt till min ljusgrå homburg och brättesstocken jag använt till cylinderhatten. Perfekt.


1 kommentar:

Anonym sa...

efterbilden! <3 wow!