tisdag 24 mars 2009

Två dagars hattmakeri

Jag var faktiskt hos Kerstin och jobbade på hattarna både i går och i dag. Emma skulle komma förbi och titta på dekoration och hon kunde bara i går.

Det svartlila hatten ville jag ge en enkel dekoration som gav lite art deco-vibbar. Jag klippte ut formerna i restbitarna från själva hatten. Emma provade och jag måste säga att det är en av mina favoriter.Den grå hatten jag jobbat med från och till och inte känt mig nöjd med var jag på och ändrade i. Jag öppnade upp brättet och gjorde det lite asymetriskt. Jag tror att jag hittat rätt med hatten nu. Nu gäller det bara att dekorera.

Så här ser Emmas hatt ut just nu förresten. Melusin kallas det när det är så där långhårigt. Jag kommer att borsta det sedan så att det blir riktigt välfriserat. Fjädern som jag testar på bilden längst ner ska följas av ett tjusigt flor.
Jag började så klart på en ny hatt också. En turkos clochehatt. Jag har verkligen får blodad tand vad det gäller att forma på fri hand. Jag hade en vag idé som jag utgick ifrån och jag tycker jag lyckades riktigt bra. Asymetriska brätten verkar ha blivit min grej.




1 kommentar:

Lillgull sa...

Ju mer jag glor på den där vita hatten desto mer inser jag att jag har ett verkligt behov av en vit vardagshatt....Den där modellen är så snygg också.. Jag tycker den är jättesöt och inte det minsta sträng...