fredag 6 mars 2009

Ungdomskultur

Jag var på en föreläsning i dag om ungdomskultur. Föreläsaren berättade lite om vilken forskning som gjorts och redogjorde kort för sin egen forskning på tjejer som åker skateboard. Efter otal exempel där graffiti, skateboards och hip-hop fick agera exempel på ungdomskultur kände jag mig nödgad att höja min röst och fråga hur många ungdomar som egentligen målar graffiti och lyssnar på hip-hop. Hur många ungdomar identifierar sig med medias och politikers bild av ungdomlighet egentligen?

Ungdomar som går i scouterna, spelar cello eller drar ihop rollspelsgäng, hur känns det egentligen för dom när vuxenvärlden ständigt målar upp en bild av ungdomsgäng som vandaliserar och har kepsarna bak och fram? Är det så roligt att alla ungdomssatsningar som görs är hip-hopfestivaler med nycirkus i Alby med lagliga väggar? Är det så roligt att en ungdom som spelar basket eller fotboll får mer än hundra gånger så mycket pengar från skattemedel än en ungdom som lajvar?

Jag tycker att vi får skärpa till oss nu, det är fan diskriminerande att vi inte låter fantasydrakar, hello-kittydockor, svart smink runt ögononen och scoutskjortor också rymmas i begreppet ungdomskultur. Vi osynliggör det stora flertalet ungdomar i samhället och får på köpet en helt snedvriden uppfattning om vad ungdomar pysslar med nu för tiden. Det är tragiskt och pinsamt att vuxenvärlden inte kan ge dagens ungdom den respekt den förtjänar.

9 kommentarer:

Nina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nina sa...

Stockholms läns ungdoms samarbetsorganisation (som arbetar för att påverka kommuner och landsting för bättre stöd till ungdomsorganisationer, oavsett val av verksamhet) letar efter en ny ordförande. Årsmöte 12:e mars. Kanske något för dig? =)

Anonym sa...

Du är så fantastiskt klok.

Anonym sa...

Kan bara hålla med. Du är så fantastiskt klok

Historisk dräkt och hantverk sa...

Huvudet på spiken Kristoffer! "Ungdomskultur" är ett alltför brett begrepp för att kunna reduceras till några få lättvindiga stereotyper. Allför ofta dras ett likhetstecken mellan ungdomskultur och hip-hop, fast det kanske blir enklare och mindre komplicerat då... Vad fick du förresten för svar av föreläsaren?

(Sedan är det förstås mer komplicerat att tala om "ungdomskulturer" idag när femtioplusare lika väl som en tonåring kan lira WoW, graffa, åka på emo-festival - eller för all del - spela cello)

/Mikael

Kristoffer Lindh sa...

Ja, egentligen skulle man vilja skippa hela tanken på att det skulle finnas en specifik ungdomskultur, jag minns att jag som ungdom ofta blev väldigt upprörd över att folk gav mig vissa epitet bara för att jag var tonåring.

Anonym sa...

BRAVO!!

Fredrik sa...

Hellt rätt men vad fick du för svar?

Olle Jonsson sa...

Det är lite skönt att få va obekväm, ibland, va? Peka ett finger in i de andras bubbla, så att säga. Låta det finnas kvar där ett tag.