lördag 28 mars 2009

Recept på bolognese med fläskkarré.

Jag lagade lasagne i dag. Men i stället för den vanliga köttfärsen gjorde jag en sås med fläskkarré som kokat tills den fallit sönder. Det var verkligen supergott. Så här kommer recept på såsen. Jag höftade med de flesta ingredienserna, så ta det hel med en nypa salt. Receptet är väldigt enkelt men koktiden är skitlång.

Ingredienser:
Typ 1/2 kilo fläskkarré
2 burkar tomat
3 msk balsamvinäger
3 msk muscavadosocker
1 tsk kanel
2 vitlöksklyftor
1 1/2 dl vatten
1 stor gul lök, grovt hackad
1 Chipotle-chili eller någon annan murrig variant.
lagom med salt

Häll alla ingredienser i en tjockbottnad gryta. Koka upp och låt koka på ganska svag värme i ungefär tre till fyra timmar. Rör runt då och då. Ta sedan upp köttet och dra i sär det med hjälp av två gafflar, det borde gå ganska lätt, annars har det kokat för lite. När det är tillräckligt sönderslitet läggs det tillbaka i grytan. Smaka av med salt, socker och vinäger efter behag.

När såsen var färdig gjorde jag lasagne med den efter konstens alla regler. Lasagnen sköjdes ner med en flaska rött.

1 kommentar:

Livet på den mörka sidan sa...

Det låter väldigt gott . Den måste jag testa !