Gå in på Karlstads universitets hemsida och stöd Hans-Åke Scherps och Mats Ekholms upprop "Lagstadga barns rätt att utvecklas med lust i trygghet" http://sites.google.com/site/barnuppropet/
Om man inte hatar barn måste man absolut skriva under uppropet! Inte kunde man tro att vi år 2008 skulle behöva göra upprop mot skamvrå och systematiskta kränkningar av barn.
Och vad då göra med de barn som dagligen systematiskt kränks i skolan - av andra barn? Vilken är din syn på problemet Kristoffer? Jag ifrågasätter inte ditt motstånd till Björklund här, eller förfäktar någons politiska åsikter, utan är bara nyfiken på hur du ser på problemet - från en lärarstuderande till en annan
Jag tror att mobbing är ett ganska komplicerat problem och jag tror att det inte finns några mirakellösningar på problemet. Men det finns några grundläggande saker man måste tänka på när man jobbar i skolan. Allt beteende är ett uttryck för någonting, ingen föds till rötägg utan omständigheterna gör barn till mobbare. Förtryckta människor brukar ofta reagera på ett av tre sätt: De låter sig kuvas, de gör revolt eller de avreagerar sig på andra. Jag tror att en auktoritärt styrd skola nästan alltid blir förtryckande. Alltså bär skolan skälv en stor del av ansvaret för att skapa en miljö där barn kränker andra barn. Det finns ju även rapporter som visar att skolpersonal, genom att se men inte ingripa ger sitt tysta medgivande till mobbing och kränkningar. Jag vill också passa på att säga att jag känner att Björklund och hans pack gärna blandar ihop begreppen auktoritet och auktoritär. Det är inte samma sak. Att vara motståndare till auktoritära lärare är inte detsamma som att vara motståndare till att lärarna ska vara autkoriteter. De flesta lärare som Jan Björklund hånfullt kallar för flumpedagoger som släpper barnen vind för våg menar tvärt om att det är väldigt viktigt att lärarna styr i klassrummet. Men lärare som styr auktoritärt får sällan autkoritet eftersom eleverna sällan ställer upp på sådana metoder. Snarare får man auktoritet genom att förtjäna den genom demokratiskt ledarskap, om inte elverna accepterar dig som ledare så har du ingen chans att leda. Slutligen vill jag säga att jag förvånas över hur mycket skuld som läggs på skolan som egentligen borde ligga under soc och BUP. Jag tycker att vi måste titta närmare på var det brister i kommunikationen mellan dessa tre instanser. Jag tycker att man sa lagstadga att handlingsplaner upprättas mellan skola, BUP och SOC hur man ska gå tillväga när man upptäcker att mobbing förekommer. Det ligger inte i lärarens kompetensområde att kunna hantera en sådan situation och det är orimligt både att kräva av läraren att kunna hantera situationen och utrusta denna med verktyg (såsom kvarsittning, time-outhörn osv.) som den inte kan hantera.
Den här bloggen handlar om stil. Om att ha en stil som är ens egen, inte en som prackas på en från modeindustrin.
Varför ska vi inte få klä oss som vi vill? Varför finns folk som bestämmer vad som är fint och vad som inte är det? Jag vill visa att man kan skita i vad trender säger och gå sin egen väg.
Målet med bloggen är inte att ni ska springa ut och köpa 20-talskläder, jag vill inspirera till att hitta en stil man själv trivs i. Det viktiga att du trivs med dig själv, inte att de andra trivs med dig.
Den unga tantens unga farbror har börjat blogga han med. Jag gillar att klä mig i äppelknyckarbyxor och gå ut i skogen där jag och Anneli dricker kaffe i Termos och imponeras av naturens växtkraft.
7 kommentarer:
Gå in på Karlstads universitets hemsida och stöd Hans-Åke Scherps och Mats Ekholms upprop "Lagstadga barns rätt att utvecklas med lust i trygghet"
http://sites.google.com/site/barnuppropet/
Om man inte hatar barn måste man absolut skriva under uppropet! Inte kunde man tro att vi år 2008 skulle behöva göra upprop mot skamvrå och systematiskta kränkningar av barn.
NEJ!!!!
Ingen underskrift från mig,
minns min skoltid alltför väl.
GO BJÖRKLUND GO!!!
Ja, som sagt, hatar man barn ska man inte skriva under...
Jan Björklund är en vidrig människa som inte har ett enda belägg för sin konservativa barnhatarpolitik.
Och vad då göra med de barn som dagligen systematiskt kränks i skolan - av andra barn? Vilken är din syn på problemet Kristoffer? Jag ifrågasätter inte ditt motstånd till Björklund här, eller förfäktar någons politiska åsikter, utan är bara nyfiken på hur du ser på problemet - från en lärarstuderande till en annan
/Mikael
Jag tror att mobbing är ett ganska komplicerat problem och jag tror att det inte finns några mirakellösningar på problemet.
Men det finns några grundläggande saker man måste tänka på när man jobbar i skolan.
Allt beteende är ett uttryck för någonting, ingen föds till rötägg utan omständigheterna gör barn till mobbare.
Förtryckta människor brukar ofta reagera på ett av tre sätt: De låter sig kuvas, de gör revolt eller de avreagerar sig på andra. Jag tror att en auktoritärt styrd skola nästan alltid blir förtryckande. Alltså bär skolan skälv en stor del av ansvaret för att skapa en miljö där barn kränker andra barn. Det finns ju även rapporter som visar att skolpersonal, genom att se men inte ingripa ger sitt tysta medgivande till mobbing och kränkningar.
Jag vill också passa på att säga att jag känner att Björklund och hans pack gärna blandar ihop begreppen auktoritet och auktoritär. Det är inte samma sak. Att vara motståndare till auktoritära lärare är inte detsamma som att vara motståndare till att lärarna ska vara autkoriteter. De flesta lärare som Jan Björklund hånfullt kallar för flumpedagoger som släpper barnen vind för våg menar tvärt om att det är väldigt viktigt att lärarna styr i klassrummet. Men lärare som styr auktoritärt får sällan autkoritet eftersom eleverna sällan ställer upp på sådana metoder. Snarare får man auktoritet genom att förtjäna den genom demokratiskt ledarskap, om inte elverna accepterar dig som ledare så har du ingen chans att leda.
Slutligen vill jag säga att jag förvånas över hur mycket skuld som läggs på skolan som egentligen borde ligga under soc och BUP. Jag tycker att vi måste titta närmare på var det brister i kommunikationen mellan dessa tre instanser. Jag tycker att man sa lagstadga att handlingsplaner upprättas mellan skola, BUP och SOC hur man ska gå tillväga när man upptäcker att mobbing förekommer. Det ligger inte i lärarens kompetensområde att kunna hantera en sådan situation och det är orimligt både att kräva av läraren att kunna hantera situationen och utrusta denna med verktyg (såsom kvarsittning, time-outhörn osv.) som den inte kan hantera.
Krönikan var bra och dina kommentarer här ännu bättre. Det verkar som om vi har samma åsikt om Jan Björklunds erbarmliga skolpolitik.
Skicka en kommentar