tisdag 19 augusti 2008

Radiotjänst

Jag blev uppringd av en tant på radiotjänsten i dag som undrade varför jag inte betalade TV-licens. När jag förklarade för henne att det var för att jag inte har någon TV-mottagare blev hon väldigt misstänksam och frågade "Jaha, hur ser ni då på film?" Först hade jag tänkt vara spydig och fråga varför hon räknar kallt med att jag alls ser på film, men sedan informerade jag om att vi kan se film på våra datorer och att vi har en projektor vi kan koppla datorerna till, vidare förklarade jag att varken datorerna eller projektorn har någon TV-mottagare, så att jag inte betalar är i sin ordning. Då svarade hon, fortfarande misstänksam, att hon skulle läma ärendet vidare till någon som kan kolla upp TV-mottagarens varande eller ickevarande.

Jag är för TV-licens, det är en helt OK lösning för att finansiera public service (även om public service numera håller väldigt låg kvalitet) men jag blir lack när de ska vara misstänksamma mot folk på det här sättet. Så som reglerna ser ut så ska jag inte betala någon TV-licens och jag tycker inte att man ska misstänkliggöra mig för det. Jag misstänker att de kommer höra av sig igen och ställa fler misstänksamma frågor. Jag tror inte att jag kommer vara så medgörlig då.

Inga kommentarer: